Home » Stiinta » Anihilarea ”furtunii de citokine”, terapia-cheie pentru pacienţii cu forme severe ale infecţiei cu SARS-Cov-2

Descopera 04.02.2020
Celulele sistemului imun au capacitatea de a produce o serie de proteine cu masă moleculară mică numite citokine (din gr., ,,kytos’’ = celulă şi ,,kinesis’’= mişcare).

Citokinele sunt esenţiale în lupta organismului împotriva agenţilor infecţioşi prin capacitatea acestora de a regla comunicarea între celulele ce stau la baza răspunsului imun, precum sunt limfocitele şi monocitele. Malfuncţionarea citokinelor poate conduce la procese inflamatorii, sepsis, infarct ş.a.m.d.

Fenomenul de ,,furtună a citokinelor” descrie o activare necontrolată, în cascadă,  a citokinelor proinflamatorii, culminând cu decompensarea organelor vitale şi, în final, deces. Acesta a fost evidenţiat în cazul infecţiilor SARS-Cov (2003), MERS-Cov, gripa H5N1 şi gripa H7N9.

Cercetătorii din Wuhan au descoperit recent că fenomenul stă şi la baza cazurilor severe şi critice generate de infecţia cu noul coronavirus.

O terapie utilizată cu succes în trecut pentru tratarea pacienţilor cu forme grave apărute în urma infecţiei cu virusul H7N9 influenza, a fost readusă în discuţie zilele acestea, şi anume: sistemul de purificare a sângelui ce mimează un ,,ficat artificial’’

Sistemul realizează eliminarea citokinelor proinflamatorii cu ajutorul unor module de schimbare a plasmei sau de absorbţie – filtrare – reintroducere a acesteia.

Recent, oamenii de ştiinţă chinezi au stabilit un consens prin care recomandă folosirea terapiei în cazul pacienţilor cu o progresie accelerată a COVID-19.

Efectuarea tehnicii devine necesară dacă următoarele 2 condiţii se îndeplinesc simultan:

• concentraţia plasmatică a factorilor inflamatori (de exemplu, IL-6) să fie de 5 ori mai mare ca limita superioară normală
  • afectare rapidă a plămânilor observată prin tomografie computerizată sau raze X

De altfel, sistemul a fost utilizat în provincia Zhejiang din Estul Chinei, indicând rezultate favorabile în rândul bolnavilor COVID-19 la care era prezent sindromul ,,furtunii de citokine’’.

Studiul a fost publicat în revista Engineering.

Articol scris de Cristian Bogaciu, masterand în cadrul programului de Biochimie şi Biologie Moleculară al Facultăţii de Biologie din Bucureşti

Rata de mortalitate de coronavirus, mult mai mică decât s-a crezut iniţial. Persoanele de vârstă mijlocie au risc crescut – cel mai amplu studiu de până acum despre COVID-19

Om de ştiinţă: Măsurile luate de Italia în lupta cu COVID-19 par greşite

De ce imunitatea de turmă este ineficientă în cazul pandemiei de COVID-19?

Un aparat care ajută pacienţii COVID-19 să respire, creat într-o săptămână prin ”inversare”. Poate fi folosit în afara secţiilor ATI