Home » Știință » Astronomii pot ”prezice” comportamentul a două găuri negre care se ciocnesc

Astronomii pot ”prezice” comportamentul a două găuri negre care se ciocnesc

Publicat: 05.05.2020
Modelul astronomilor poate prezice cu o precizie de câteva ore o serie de evenimente ale interacţiunii dintre cele două găuri negre.

Un studiu recent oferă informaţii despre modul în care oamenii de ştiinţă au reuşit să construiască un model care să descrie modul în care cele două găuri negre supermasive din mijlocul galaxiei OJ 287, aflată la 3,5 miliarde de ani, interacţionează. Aceste găuri negre au un comportament neregulat, ceea ce poate duce la ratarea de către observatoarele ştiinţifice a fenomenelor importante care pot avea loc, notează Science Alert.

În mijlocul galaxiei OJ 287 se află două găuri negre masive, cea mai mică are 150 de milioane de mase solare, în timp ce cea mai mare are 18 miliarde de mase solare, fiind considerată una dintre cele mai mari astfel de obiecte din Univers. Oamenii de ştiinţă explică faptul că cea de-a doua gaură neagră este înconjurată de către un disc de acreţie, totuşi prima gaură neagră se află pe un plan înclinat de această şi de două ori înainte de completarea unei orbite aceasta se „loveşte” de materialul acumulat în discul de acreţie. Totuşi, diferenţele de masă şi orbitele neregulate fac ca aceste evenimente să fie diferite de fiecare dată când au loc.

Folosind date din observaţiile astronomice care încep cu secolul XIX, oamenii de ştiinţă au reuşit să stabilească în avans când ar putea avea loc aceste ciocniri de două ori deja. Experimentele care au confirmat existenţa valurilor gravitaţionale au adus o nouă perspectivă a muncii depuse în studierea celor două găuri negre şi astfel, oamenii de ştiinţă au vrut să observe efectele pe care gravitaţia celor două găurile negre îl are asupra materiei din din jurul lor. Astfel, oamenii de ştiinţă au reuşit să creeze un model mai precis care să descrie comportamentul celor două găuri negre, ultima ciocnire dintre gaura mai mică şi discul de acreţie al partenerei sale fiind prezisă cu o acurateţe de o zi.

„Aceste observaţii stau la baza campaniilor de observaţie care utilizează capacităţile de imagistică de înaltă rezoluţie fără precedent ale Telescopului Orizontului Evenimentului, în combinaţie cu Array VLBI Global Millimeter şi misiunea spaţială VLBI RadioAstron, pentru studierea sistemului BBH din JO 287”, au scris cercetătorii într-un articol.

Studiul a fost publicat The Astrophysical Journal Letters.

Gaura neagră din mijlocul Căii Lactee devine mai activă

Ar putea viaţa să apară în apropierea găurilor negre?

Două găuri negre supermasive au fost surprinse de astronomi în timp ce se ciocnesc. FOTO