Home » Stiinta » Dacă masca de protecție ar omorî coronavirusul cu electricitate? Japonezii au inventat un astfel de material

Autor: Mihaela STOICA 06.09.2020
Țesătura ar putea fi folosită inclusiv la crearea unor măști de protecție.

Un material antimicrobian creat de două companii japoneze ar putea distruge virusurile și microbii, incluisv bacteriile.

Creată de companiile japoneze Murata Manufacturing şi Teijin Frontier și denumită „PIECLEX”, țesătura poate inactiva pe loc microorganismele din interiorul și de la suprafața ei.

Materialul folosește energia cinetică din mișcările normale ale unei persoane pentru a genera niveluri scăzute de electricitate care împiedică reproducerea microorganismelor, au anunțat reprezentanții companiilor. Electricitatea produsă este destul de mică, astfel că nu este resimțită de organismul uman.

Țesătura ar putea fi folosită în diverse scopuri, de la controlarea mirosurilor neplăcute și până la crearea de măști de protecție.

„A fost eficientă pe 99,9% dintre bacteriile și virusurile pe care am testat-o, acționând pentru a le opri răspândirea sau pentru a le inactiva”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei Murata Manufacturing.

Descoperirea nu este însoțită și de un articol științific într-un jurnal de renume, astfel că reușita anunțată de cele două companii japoneze trebuie privită cu o doză de scepticism, scrie Popular Mechanics.

La nivel mondial, mai multe companii fac eforturi în a folosi ingineria textilă pentru prevenirea COVID-19, însă dezvoltarea unor produse eficiente este un proces de lungă durată.

De ce este grea dezvoltarea unei țesături care să oprească virusurile și bacteriile

Un material protector din punct de vedere biologic și chimic, precum PIECLEX, este greu de fabricat, nu neapărat din cauza tehnologiei, ci a lipsei accesului la bacterii și virusuri pe care să fie testat. Accesul la mostre de SARS-CoV-2, coronavirusul care provoacă COVID-19, este greu de obținut, având în vedere pericolul pe care îl reprezintă acest virus.

Potrivit unei cercetări din 2001 din Reactive coatings literature review, studiile pe textile antimicrobiene se bazează în general pe surogate sau analogi pentru a le testa eficacitatea.

Bacillus globigii, o specie de bacterii cu pigment negru, este utilizată ca analog pentru gazul muștar, de exemplu. Acest lucru a ridicat întrebări asupra eficienței țesăturii împotriva unor amenințări biologice sau chimice reale pe care oamenii de știință și-au propus să le combată.

O altă limitare este legată de biocidele create pentru textile care pot induce rezistență bacteriană la aceste substanțe, după cum arată o cercetare publicată din 2017 în Principles of Textile Finishing.

Rămâne de văzut dacă PIECLEX este într-adevăr utilă împotriva virusurilor, bacteriilor și a altor tipuri de microbi.

Cum arată măștile împotriva COVID-19 create de Xiaomi. Se dezinfectează singure!

Cercetătorii au creat un material textil care poate ”respinge” patogenii