Home » Stiinta » Astronomii au identificat un semnal radio regulat cu origini necunoscute

Astronomii au identificat un semnal radio regulat cu origini necunoscute

Autor: Adrian Popovici 06.24.2020
Astronomii au identificat un semnal radio regulat cu origini necunoscute
Credit foto: Pixabay

Cercetătorii au putut stabili că regiunea din care provine semnalul se află la 500 de milioane ani-lumină de Terra.

O echipă de cercetători de la MIT a identificat un impuls radio rapid, Fast Radio Burst (FRB) dintr-o regiune a spațiului aflată la 500 de milioane de ani-lumină de Terra. Originea exactă a semnalului, numit de astronomi FRB 180916.J0158+65, dar și a altor fenomene semănătoare este încă necunoscută, notează Phys.

Un ciclu de 16 zile

Astronomii explică faptul că acest impuls radio  prezintă un ciclu de activitate de 16 zile, timp de patru zile instrumentele pot înregistra noi date, urmate de 12 zile de „tăcere”.

„Acest FRB despre care vorbim acum este ca un ceasornic”, explică Kiyoshi Masui, profesor Institutului de Astrofizică din cadrul MIT. „Este cel mai clar model pe care l-am văzut dintr-una din aceste surse. Și este un indiciu important pe care îl putem folosi pentru a începe să înțelegem fizica a ceea ce provoacă aceste sclipiri, pe care nimeni nu le înțelege cu adevărat”, mai adaugă acesta.

Radiotelescopul CHIME

În 2017 a fost inaugurat radiotelescopul CHIME din British Columbia, iar de atunci a identificat 38 de impulsuri radio rapide de la FRB 180916.J0158+65. Astronomii care se ocupă de acest instrument explică faptul că acest impuls radio rapid se află la 500 de milioane de ani-lumină și că se dovedește a fi cel mai activ fenomen de acest fel.

Acest telescop a reușit și să identifice tiparul care caracterizează activitatea FRB 180916.J0158+65: „Aceste explozii periodice sunt ceva ce nu am văzut niciodată și sunt un fenomen nou în astrofizică”, explică dr. Masui.

Una dintre teoriile care explica existența acestor impulsuri radio rapide sugerează că aceste și-ar putea avea originea în anumite obiecte cosmice compacte. Un astfel de obiect ar putea să fie o stea neutronică care se rotește sau care se află pe orbită excentrică alături de un obiect secundar, iar emisiile acestora să fie dependente de poziția lor relativă.

Cercetătorii au luat în calcul posibilitatea ca un obiect necunoscut care orbitează o stea care poate emite vânturi solare sau nori de plasmă, iar atunci când acel obiect trece prin emisii se produc impulsurile radio.

Studiul a fost publicat în Nature.