Home » Stiinta » Cercetătorii au identificat un mecanism care permite celulelor imunitare să controleze obezitatea

Autor: Adrian Popovici 09.27.2020

Un studiu indică faptul că aceste celule deschid calea pentru o serie de noi tratamente pentru obezitate, probleme hepatice sau chiar diabetul de tipul 2.

Macrofagele sunt celule ale sistemului imunitar și joacă un rol important în răspunsul timpuriu al organismului în cazul infecțiilor și au, de asemenea, un rol cheie în buna funcționare a țesuturilor noastre și în reglarea obezității. Acum, cercetătorii de la Centro Nacional de Investigaciones Cardiovasculares (CNIC) au arătat cum se desfășoară acest proces și care ar putea fi util pentru a crea noi tratamente pentru obezi și supraponderali și pentru unele patologii asociate, inclusiv boala ficatului gras și diabetul de tip 2, notează Medicalxpress.

Acest studiu explică modul în care activarea metabolismului mitocondrial al macrofagelor ca răspuns la stresul oxidativ din cauza excesului de nutrienți contribuie la inflamația țesutului gras și la obezitate. „În ultimele decenii, mai multe studii au demonstrat că macrofagele din țesut gras facilitează un mediu antiinflamator și reparator în condiții normale. Acest lucru contribuie la dezactivarea oricăror procese care modifică funcționarea normală a acestor țesuturi.

Acestea sunt cunoscute sub numele de anti-inflamatorii sau macrofage de tip M2 „, explică dr. Enríquez. În anumite cazuri, adaugă cercetătorul: „Macrofagele M2 interpretează existența semnalelor de stres, care apar în mod normal ca răspuns la infecție și stimulează inflamația ca un mecanism de apărare”.

Aceste procese de inflamație provine de la macrofage, spune dr. Enríquez, și este responsabile de apariția modificărilor țesutului gras și „se află la originea obezității și a sindromului metabolic asociat tulburărilor cardiovasculare, bolilor hepatice și diabetului de tip 2.”

Schimbări la nivelul metabolismului mitocondrial

Acest studiu analizează modul în care modificările metabolice ale macrofagelor reglează acest proces inflamator, care stă la baza obezității și a sindromului metabolic. Noile descoperiri, spune dr. Rebeca Acín-Pérez, „dezvăluie modul în care detectarea de către macrofage a semnalelor de pericol oxidativ duce la modificări ale metabolismului mitocondrial al acestor celule imune, necesare pentru a le distinge de un tip proinflamator M”. Acest stres oxidativ, clarifică ea, se găsește la pacienții cu obezitate morbidă și pare a fi legat de o dietă bogată în grăsimi.

Deși inflamația este un răspuns normal al corpului și este benefică pentru a face față diferitelor amenințări, este extrem de periculoasă atunci când devine persistentă sau cronică, chiar și în scenariile în care are un grad de manifestare limitat. Cercetătorii explică faptul că acest lucru se întâmplă în cazul obezității și duce la creșterea mortalității din cauza problemelor cardiovasculare și a diabetului.

Obezitatea este o problemă majoră de sănătate și este implicată în apariția bolilor cardiovasculare, accidentelor cerebrovasculare, cancerului, bolilor hepatice, problemelor metabolice, hipertensiunii arteriale și unele boli autoimune. O combinație între un aport excesiv de substanțe nutritive, o lipsă de activitate fizică și factori de risc genetici duce la un dezechilibru ceea ce poate duce la obezitate.

Studiul a fost publicat în Nature Metabolism.