Home » Știință » Misiunea OSIRIS-REx a observat roci ciudate pe suprafața lui Bennu. Cercetătorii știu de unde provin de fapt

Sursa foto: NASA
Publicat: 25.09.2020

Nava spațială OSIRIS-REx a NASA a observat câteva roci ciudate și de culoare deschisă pe suprafața asteroidului Bennu, iar după o scurtă analiză, oamenii de știință au descoperit că cel mai probabil provin de la un alt asteroid, mult mai mare decât Bennu.

Din decembrie 2018, mica navă spațială a observat îndeaproape asteroidul Bennu, aflat în apropiere de Pământ și având un diametru de aproape 500 de metri. În octombrie 2020, OSIRIS-REx va încerca să ajungă pe suprafața asteroidului pentru a colecta o mostră.

Însă, după ce au văzut imaginile cu suprafața lui Bennu, echipa de cercetători a fost surprinsă să găsească aceste roci ciudate.

„Rocile par să fie de 10 ori mai strălucitoare decât mediul lor înconjurător”

„Am descoperit șase bolovani care variază de la 1,5 la 4,3 metri și sunt împrăștiați în emisfera sudică și în apropiere de ecuator”, a explicat Daniella DellaGiustina, autor principal al studiului publicat în Nature.

„Acești bolovani sunt mult mai strălucitori decât restul de pe Bennu și corespund cu materialul de la asteroidul Vesta”, a adăugat DellaGiustina. De fapt, imaginile surprinse de OSIRIS-REx arată că rocile par să fie de 10 ori mai strălucitoare decât mediul lor înconjurător.

Vesta reprezintă în jur de 9% din masa întregii centuri de asteroizi

Vesta, descoperit pentru prima oară în urmă cu 200 de ani de către astronomul german Heinrich Wilhelm Matthias Olbers, este unul dintre cel mai mari obiecte din centura de asteroizi, măsurând peste 500 de kilometri de la un capăt la altul. Oamenii de știință estimează că Vesta reprezintă în jur de 9% din masa întregii centuri de asteroizi.

După ce au analizat datele colectate cu ajutorul spectrometrului lui OSIRIS, echipa de cercetători a descoperit că rocile luminoase erau cel mai probabil compuse din minerale din grupa piroxenilor, același tip de material observat pe Vesta și pe fragmentele sale mai mici, numite „vestoizi”, care s-au desprins atunci când Vesta a fost bombardat de asteroizi mai mici.

OSIRIS-REx va colecta prima sa mostră în luna viitoare

Aceasta nu ar fi prima oară când astronomii găsesc bucăți de la un asteroid pe suprafața altuia. Spre exemplu, nava spațială Hayabusa 2 a agenției japoneze a observat un material întunecat de la asteroid de tip S pe Ryugu, un asteroid de tip C, în 2018.

Dacă totul decurge cum trebuie, OSIRIS-REx va colecta prima sa mostră în octombrie și o va aduce înapoi pe Terra în 2023, scrie Futurism.

„Așteptăm cu nerăbdare mostra și sperăm că va conține bucăți din acest tip fascinant de rocă”, au spus cercetătorii.

Misiunea OSIRIS-REx dă deja rezultate! Astronomii au găsit apă pe asteroidul Bennu