Home » Istorie » ADN-ul lui Cristofor Columb, studiat la sute de ani de la moartea lui. Ce caută cercetătorii

Mihaela STOICA 10.18.2020

Oameni de știință de la Universitatea din Granada, din Portugalia și Italia vor studia mostre de ADN pentru a determina adevărata origine a lui Cristofor Columb, ale cărui rămășițe au fost exhumate în 2003 din mormântul exploratorului, situat în Catedrala din Sevilla.

Profesorul de medicină legală și criminalistică de la Universitatea din Granada, José Antonio Lorente, conduce ceea ce presa din Spania a catalogat drept una dintre cele mai importante investigații istorice ale secolului, și anume cercetarea ADN-ului lui Cristofor Columb.

Studiul amplu, care își propune să furnizeze date științifice despre originea celui care a descoperit America, a durat aproape două decenii și va ajunge la faza finală în lunile următoare, conform unui comunicat al Universității din Granada, citat de Spain’s News.

Mai mult, cercetarea este și subiectul unui film documentar și al unei mini-serii realizate de RTVE, televiziunea publică spaniolă, în colaborare cu Story Producciones și Universitatea din Granada.

Rezultatele studiului care implică și rămășițele lui Columb, exhumate în 2003 din Catedrala din Sevilla, vor fi anunțate în exclusivitate în aceaste producții, a căror premieră este programată în jurul datei de 12 octombrie 2021.

Analizarea rămășițelor lui Columb și ale familiei lui

Profesorul José Antonio Lorente, unul dintre pionierii tehnicilor de secvențiere ADN în domeniul criminalistic, va coordona în primul semestru al anului 2021 un grup de oameni de știință spanioli, portughezi și italieni care va studia materialul genetic prelevat din rămășițele pământești ale lui Cristofor Columb, un element cheie în determinarea originii lui.

După o derogare excepțională, Lorente a dezgropat, în 2003, rămășițele navigatorului și ale fiului său mai mare, Ferdinand Columb, care au fost analizate împreună cu oseminte ale fratelui mai mic, Diego Columb. Expertul a oprit însă cercetările din cauza tehnologiei slabe de atunci care nu dădea rezultate bune.

Ulterior, a depus osemintele într-o cameră blindată a Universității din Granada, în speranța că tehnologia pentru cercetarea genetică se va îmbunătăți. Acest lucru s-a întâmplat deja, astfel că va permite aflarea originii lui Columb.

Cea mai răspândită teorie despre originea lui Columb

Studiul implică și cercetări în diferite părți ale lumii, cu scopul de a furniza date științifice obiective care să permită istoricilor și experților să confirme sau să infirme unele dintre teoriile existente despre explorator.

Cea mai puternică, mai răspândită și universal acceptată ipoteză subliniază că Genova, orașul-port din nordul Italiei, a fost locul de baștină al lui Columb, deși în secolul trecut au apărut până la douăzeci de teorii documentate care atribuie originea navigatorului unor locuri la fel de diverse, precum Portugalia, Castilia, alte părți din Italia, Catalonia, Mallorca, Galiția, Anglia, Croația sau Polonia.

Odată ce rezultatele analizelor genetice vor fi gata, toate aceste ipoteze vor fi studiate și puse împreună pentru a rezolva enigma originii lui Columb, imortalizată în deocumentarul și mini-seria RTVE.

Până la apariția acestora, în mai 2021, cu prilejul a 515 ani de la moartea lui Cristofor Columb, Universitatea din Granada intenționează să ofere noi informații despre cercetarea ADN-ului lui Cristofor Columb.

De ce au fost înlăturate de către autoritățile din Chicago statui ale exploratorului Cristofor Columb