Home » Stiinta » Sonda New Horizons de la NASA s-a uitat în spațiul îndepărtat și a descoperit surse neașteptate de lumină

Autor: Ioana Matei 11.24.2020

Dacă te uiți la cerul nopții, dintr-un loc departe de luminile orașului, vei putea vedea stelele. Spațiul dintre acele puncte luminoase este, bineînțeles, plin de întuneric.

Unii astronomi s-au întrebat cât de întunecat ar putea fi, de fapt, acel spațiu.

„Este spațiul cu adevărat întunecat?”, s-a întrebat Tod Lauer, astronom la National Optical-Infrared Astronomy Research Laboratory (NOIRLab) din Arizona, SUA. Cercetătorul s-a mai întrebat dacă ne uităm la cerul nopții fără stele, galaxii și orice altceva luminos, „ar putea chiar Universul însuși să emită o strălucire?”.

Aceasta este o întrebare dificilă pentru care astronomii au încercat să găsească un răspuns de zeci de ani. Acum, Lauer și alți cercetători ai misiunii New Horizons de la NASA au anunțat că au reușit în sfârșit să rezolve misterul, folosind o navă spațială care călătorește mult mai departe de planeta pitică Pluto. Oamenii de știință au publicat studiul în The Astrophysical Journal.

Galaxii nedescoperite sau „alte surse de lumină despre care nu știm încă nimic”

Pentru a încerca să detecteze strălucirea slabă a Universului, cercetătorii au analizat imaginile surprinse de telescopul simplu și camera navei spațiale.

Apoi, astronomii au prelucrat fotografiile pentru a elimina orice sursă cunoscută de lumină vizibilă. Odată ce au înlăturat lumina de la stele, lumina de la Calea Lactee și orice altă lumină care ar putea rezulta de la cameră, cercetătorii au rămas cu lumina care provine cu mult din afara galaxiei noastre.

De fapt, cantitatea de lumină care provine de la surse misterioase era aproape egală cu cea care provine de la galaxii cunoscute, a explicat Marc Postman, astronom la Space Telescope Science Institute. Așadar, poate că există galaxii nedescoperite sau „alte surse de lumină despre care nu știm încă nimic”, a mai spus Postman.

„Spațiul este întunecat. Chiar și după toate aceste analize, tot este destul de întunecat”

Cercetătorul a adăugat că timp de 400 de ani astronomii au studiat lumina vizibilă și cerul într-un mod cât se poate de serios, însă, cumva, „jumătate din lumina din Univers” a trecut neobservată, potrivit Science Alert și NPR.

Așadar, de unde provine această lumină? Postman a spus că este posibil că mai mult galaxii pitice și îndepărtate să existe acolo unde Telescopul Spațial Hubble nu poate ajunge, astfel că oamenii de știință pur și simplu nu știu de existența lor. Sau poate că există mai mult praf care perturbă măsurătorile decât s-ar fi așteptat cercetătorii.

„Fiind o persoană care studiază Universul, chiar vreau să știu din ce este făcut Universul și care sunt componentele sale. Spațiul este întunecat. Chiar și după toate aceste analize, tot este destul de întunecat”, a adăugat Postman.

NASA spune că este puțin probabil ca astronauții săi să ajungă din nou pe Lună până în 2024