Home » Stiinta » Cercetătorii au aflat, în sfârșit, de ce la fiecare opt ani insectele invadează liniile de tren din munții Japoniei

01.15.2021
Sursa foto: merec0/ Wikimedia/ CC BY 2.0

La fiecare opt ani, în timpul toamnei, milioane de milipede roiesc pe liniile de tren din regiunea muntoasă a Japoniei, astfel că oamenii au poreclit fenomenul drept „milipedele de trenuri”.

Aceste mici animale, care măsoară în jur de 3 cm în lungime și joacă un rol important în ciclul azotului în pădurile japoneze de larice (un tip de conifere), au forțat trenurile să se oprească în această regiune la fiecare opt ani.

Până acum, oamenii de știință nu știau cu certitudine ce anume făcea ca insectele să roiască cu o regularitate atât de bizară, însă un proiect de cercetare început în urmă cu 50 de ani a confirmat în sfârșit că specia Parafontaria laminata armigera (P. la) există printr-un ciclu de viață rar de opt ani.

Descoperirea este incredibil de interesantă, având în vedere că cicadele sunt singurele alte animale periodice cunoscute cu o durată de viață atât de lungă.

Observațiile asupra acestor milipede au început în 1972

„Aceste milipede au nevoie de șapte ani pentru a ajunge de la ou la adult și încă un an pentru maturizare. Astfel, periodicitatea de opt ani a fost confirmată prin urmărirea istoriei complete a vieții de la ouă la adulți în două zone diferite”, au scris oamenii de știință.

Nu știm deocamdată motivul pentru care cicadele apar la intervale de 13 și 17 ani, însă mulțumită unor cercetări incredibile putem înțelege acum ciclul de viață de opt ani al milipedelor.

Autorul principal și ecologistul Keiko Niijima a început să desfășoare observații asupra acestor milipede în 1972 și două zone principale au fost cercetate de mai multe ori pe an de atunci și până în 2016.

Șapte etape de dezvoltare

Colectând toate milipedele pe care le găseau, cercetătorii au descoperit că insectele au șapte etape de dezvoltare, timp în care acestea rămân în pământ și hibernează pe tot timpul iernii, iar apoi trec printr-o perioadă de năpârlire în timpul verii.

Apoi, adulții roiesc la suprafață în septembrie și octombrie, uneori călătorind până la 50 de metri pentru a se împerechea înainte de hibernarea din timpul iernii, trecând din nou prin împerechere la sfârșitul primăverii.

Până în luna august, femelele au depus între 400 și 1.000 de ouă, adulții au murit cu toții și o nouă generație de opt ani este gată să apară. De asemenea, la fel ca în cazul cicadelor, cei opt ani nu sunt sincronizați peste tot, scrie Science Alert.

O completare la organismele periodice cu cicluri de viață lungi

De fapt, oamenii de știință suspectează că există șapte familii în regiunea muntoasă din centrul Japoniei care și-au finalizat ciclul de viață fiecare în ani diferiți. Așadar, având în vedere că insectele nu se deplasează pe distanțe vaste, o anumită linie de tren va continua să aibă aceeași problemă la fiecare opt din cauza unei singure familii.

Analizând observațiile care datează tocmai din anii 1910, cercetătorii au reușit să atribuie aproape fiecare invazie de milipide uneia dintre cele șapte familii.

„Am arătat existența unor milipede periodice, o completare la organismele periodice cu cicluri de viață lungi, precum cicadele periodice, bambus și unele plante din genul Strobilanthes”, au concluzionat oamenii de știință.

Cinci noi specii de insecte, denumite după personaje Marvel. Cum arată musca Stan Lee