Home » Stiinta » COVID-19 infectează celule cheie ale creierului, iar asta poate duce la moartea neuronilor

Ioana Matei 02.13.2021

Coronavirusul care cauzează COVID-19 infiltrează celulele în formă de stea din creier, astfel declanșând o reacție cerebrală care ar putea dezactiva sau chiar ucide neuronii, potrivit unui nou studiu.

Celulele în formă de stea, numite astrocite, îndeplinesc multe roluri pentru sistemul nervos și alimentează neuronii, care transmit semnale în corp și creier. În laborator, noul studiu a arătat că astrocitele infectate au încetat să mai producă „combustibil” pentru neuroni și au produs o secreție de substanță „neidentificată” care a otrăvit neuronii din apropiere.

Dacă astrocitele infectate fac același lucru și în creier, asta ar putea explica unele dintre schimbările structurale observate în creierul pacienților, precum și „ceața cerebrală” și tulburările psihiatrice care par să însoțească unele cazuri de COVID-19.

Care este mesajul principal al noului studiu?

Acestea fiind spuse, noul studiu, publicat recent în baza de date medRxiv, nu a fost încă evaluat de specialiști, iar un expert a explicat că „acestea sunt date foarte preliminare” care încă trebuie verificate prin cercetări adiționale, în special în privința neuronilor care au murit în condițiile de laborator.

„Mesajul principal al studiului este că virusul este capabil să ajungă acolo, la astrocite. Nu ajunge acolo de fiecare dată, însă poate ajunge”, a spus Daniel Martins-de-Souza, profesor la Universitatea Campinas, din Brazilia.

Majoritatea celulelor infectate au fost astrocite, urmate de neuroni. Asta a indicat faptul că, imediat ce COVID-19 ajunge la creier, astrocitele ar putea fi mai predispuse la infecție decât neuronii, a spus Martins-de-Souza.

Multe întrebări despre COVID-19 și creier rămân deocamdată fără răspuns

Alte studii au concluzionat că virusul SARS-CoV-2 poate infecta în mod direct neuronii, deși ruta exactă a virusului spre creier este încă investigată de către oamenii de știință. Noul studiu ar putea adăuga astrocitele la lista lungă de celule atacate de noul coronavirus, însă multe întrebări despre COVID-19 și creier rămân deocamdată fără răspuns, potrivit Live Science.

Noile cercetări au extras date din trei surse: celule crescute în laborator, țesut cerebral de la pacienți care au murit și scanări cerebrale de la pacienți în viață care s-au recuperat în urma formelor ușoare de COVID-19.

Legătura dintre vitamina D și COVID-19 – ce au arătat studiile