Home » Stiinta » O bucată din primul avion al fraților Wright va scrie istorie pe planeta Marte

O bucată din primul avion al fraților Wright va scrie istorie pe planeta Marte

Ioana Matei 03.29.2021
O bucată din primul avion al fraților Wright va scrie istorie pe planeta Marte
Sursa foto: NASA/JPL-Caltech

Atunci când Perseverance a ajuns pe Marte în februarie, roverul de la NASA transporta la bord și o bucățică din primul avion al fraților Wright.

O bucată de material de la avion, cunoscut drept Flyer (Zburătorul), a fost așezată la loc sigur între panourile solare ale elicopterului experimental Ingenuity, care la rândul său a fost așezat sub rover. Elicopterul este încă atașat de Perseverance, însă, în curând, dacă totul decurge conform planului, oamenii de știință vor pilota de la distanță mica aeronavă deasupra suprafeței Planetei Roșii.

Acest zbor va fi încercat „nu mai devreme de 8 aprilie”, a anunțat NASA. Roverul Perseverance trebuie să încerce mai întâi să transporte elicopterul la un loc ales de cercetătorii americani. De acolo, elicopterul va trebui primească îndeajuns de multă energie solară pentru a-și alimenta sistemele interioare și pentru a preveni înghețarea instrumentelor sale.

„Ingenuity va încerca primul zbor controlat și propulsat pe o altă planetă”

„Ingenuity va încerca primul zbor controlat și propulsat pe o altă planetă, însă primul zbor controlat și propulsat pe Pământ a avut loc la data de 17 decembrie 1903”, atunci când frații Wright au lansat primul avion în apropiere de orașul Kitty Hawk, din Carolina de Nord, potrivit unui comunicat de presă al NASA.

Frații Wright au folosit muselină pentru aripile aeronavei. Elicopterul Ingenuity transportă la bord o bucată din acea muselină. Aceasta este o țesătură de bumbac sau de mătase, subțire și străvezie. Bucata de material a fost învelită într-o bandă izolantă și securizată printr-un cablu. Reprezentanții Parcului Istoric Carillon din Dayton, Ohio, au colectat bucățica de material textile, de mărimea unui timbru poștal, de la aripa stângă a avionului și au donat-o la cererea agenției spațiale americane, scrie Live Science.

Nu este prima bucată din avionul Wright Flyer I care ajunge în spațiu

„Wilbur și Orville Wright ar fi încântați să știe că o bucată din avionul lor 1903 Wright Flyer I, mașinăria care a deschis calea pentru Era Spațială, va scrie istorie din nou, de această dată pe planeta Marte”, au transmis printr-un comunicat de presă Amanda Wright Lane și Stephen Wright, stră-strănepoata și stră-strănepotul fraților Wright.

Aceasta nu este prima bucată din avionul Wright Flyer I care ajunge în spațiu. Misiunea Apollo 11 a transportat atât muselină cât și o așchie din lemnul avionului în timpul misiunii din 1969 spre Lună, potrivit NASA.

Misiunea Perseverance pe Marte. Ingenuity, primul elicopter care zboară pe o altă planetă