Home » Știință » Embrionii umani pot fi acum dezvoltați în laborator mai mult de 14 zile

Embrionii umani pot fi acum dezvoltați în laborator mai mult de 14 zile

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 01.06.2021

Oamenii de știință vor putea să crească, în laborator, embrioni umani mai mult de 14 zile după ce Societatea Internațională de Cercetare a Celulelor Stem (ISSCR) și-a actualizat ghidurile de practică.

Regula celor 14 zile, care era în vigoare de la sfârșitul secolului XX, a fost concepută pentru a împiedica cercetătorii să dezvolte embrioni dincolo de punctul în care începe să se formeze o linie vizibilă de celule.

Pentru a se putea continua cercetările privind dezvoltarea acestor embrioni era nevoie de relaxarea acestei reguli. De acum încolo, fiecare caz va face obiectul unei revizuiri și aprobări etice riguroase înainte ca cercetătorii să aibă voie să continue dezvoltarea unui embrion mai mult de 14 zile.

În timp ce studierea embrionilor umani provoacă în continuare dezbateri controversate, cercetătorii consideră că relaxarea reglementărilor este importantă pentru a înțelege problemele de dezvoltare care apar după 14 zile.

Tehnologiile prezintă provocări etice

„Noi abordări științifice apar în continuare în toate domeniile, dar în special în domeniul științei celulelor stem. Unele dintre aceste tehnologii emergente prezintă provocări etice, chiar și atunci când beneficiul pentru sănătatea umană poate fi obiectivul pe termen lung”, a declarat profesorul Melissa Little, cercetător șef la Institutul Murdoch pentru Cercetarea Copiilor și noul președinte al ISSCR.

Asta se întâmplă în special în cercetarea modelării embrionului uman și generării de țesuturi himerice om-animal. Faptul că aceste linii directoare au fost elaborate chiar de comunitatea de cercetare indică un sentiment profund de responsabilitate și integritate și o dorință activă de a se asigura că știința este în pas cu comunitatea”, a mai spus ea.

Regula de 14 zile este una dintre cele mai larg adoptate reglementări medicale din istorie, fiind implementată de aproape fiecare țară din lume. A intrat în vigoare după introducerea fertilizării in vitro (FIV). Capacitatea de a dezvolta embrioni umani în laborator pentru cercetare și fertilizare a schimbat biologia dezvoltării.

Eventuale probleme de sănătate apar după 14 zile

În jurul jurul celei de-a 15 zile apare o structură numită „linia primitivă” care se dezvoltă în partea din spate a embrionului. Aceasta este o linie de celule vizibile care marchează începutul gastrulației (formarea mai multor straturi de celule). Totodată, era punctul în care cercetările ulterioare trebuiau oprite.

Credit foto: Shutterstock

Pe măsură ce tehnologia a progresat, a devenit evident că multe defecte care conduc la avort spontan sau probleme de sănătate permanente începeau după ziua 14. Din această cauză s-a cerut revizuirea acestor linii directoare.

Acum, cercetătorii sunt încrezători că relaxarea ghidurilor de bună practică va avea un efect benefic, dar vor să se asigure că organismele de reglementare sunt capabile să monitorizeze în continuare respectarea aspectelor etice.

„Odată cu avansurile în dezvoltarea terapiilor bazate pe celule stem, crearea de țesut care combină celule umane și animale este necesară pentru a dovedi valoarea unor astfel de tratamente înainte de a trece la om. Totodată, acest lucru prezintă provocări etice care trebuie luate în considerare”, a mai spus profesorul Melissa Little, citată de IFL Science.

Aceasta a precizat, însă, că toate cercetările de acest fel, care au potențialul de a face bine, trebuie să fie monitorizate și aprobate în prealabil.

Un experiment de editare genetică CRISPR a embrionilor umani s-a sfârșit cum nu se poate mai prost