Home » Știință » Ar putea fi durata ta de viață scrisă în gene? Iată ce spune știința

Ar putea fi durata ta de viață scrisă în gene? Iată ce spune știința

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 11.06.2021

Speranța medie de viață în multe țări dezvoltate este de aproximativ 80 de ani. Însă, unii oameni trăiesc mai mult, cea mai în vârstă persoană din lume având 122 de ani.

Deși moartea este inevitabilă, longevitatea variază drastic de la individ la individ. Care este secretul unei vieți cât mai îndelungate? Este longevitatea noastră codificată în ADN sau este determinată de stilul de viață?

Iată cum au răspuns mai mulți experți în genetică, biologie celulară și îmbătrânire la întrebarea „Este longevitatea determinată în primul rând de genetică?”.

Longevitatea în comparație cu ce anume?

Experții au interpretat întrebarea în două moduri:

1. Este longevitatea oamenilor în comparație cu cea a altor specii determinată în primul rând de genetică?

2. Este longevitatea unor indivizi în comparație cu alți oameni determinată în primul rând de genetică?

Diferite specii de animale au diferite durate de viață. Rechinul boreal poate trăi până la 400 de ani, în timp ce viața altor specii durează doar 5 minute. Motivul pentru aceste diferențe este genetica, scrie Science Alert.

Genetica nu este principalul factor determinant al longevității

Profesorul David Gems, expert în îmbătrânire de la University College London, a explicat că „întrebarea ar putea însemna: sunt limitele superioare ale longevității omului ca specie determinate în primul rând de genetică? În acest caz, răspunsul este aproape sigur că da. Spre exemplu, durata maximă de viață a ființelor umane este de aproximativ două ori mai mare decât cea a celor mai apropiate rude ale noastre dintre primatele superioare, precum cimpanzeii și gorilele”.

Gems mai spune că „dacă este luată în considerare întrebarea: sunt diferențele de durată de viață dintre persoanele individuale determinate în primul rând de genetică, atunci răspunsul este extrem de puțin probabil”. Majoritatea experților au fost de acord cu Gems. În timp ce genetica joacă un rol în longevitate, aceasta nu este principalul factor determinant.

Profesorul Dame Janet Thornton, expert în anti-îmbătrânire și biologie celulară și fost director al Institutului European de Bioinformatică, spune că „genetica reprezintă mai puțin de 30% din efect, însă este adevărat faptul că longevitatea tinde să fie ereditară, unele familii având mulți oameni foarte bătrâni”.

Efectul stilului de viață asupra longevității este clar

Poate fi dificil de determinat dacă existența familiilor cu mulți oameni bătrâni se datorează geneticii sau mediului, având în vedere că membrii familiei adoptă adesea diete și stiluri de viață similare. Studierea ADN-ului acestor oameni cu viață lungă ne-ar putea oferi mai multe detalii.

Profesorul Ken Parkinson, expert în anti-îmbătrânire și oncologie de la Universitatea Regina Maria din Londra, spune că „multe grupuri încearcă să înțeleagă acest fenomen prin secvențierea ADN-ului centenarilor și supercentenarilor și efectuarea analizelor la nivel de genom”.

Efectul stilului de viață asupra longevității este clar atunci când ne uităm la modul în care durata medie de viață a crescut de-a lungul sutelor de ani datorită accesibilității sporite la apă curată, hrană și îngrijiri medicale.

Care ar putea fi „secretul” longevității?

Pe de altă parte, cercetări anterioare au arătat că limitarea aportului de calorii ar putea fi asociată cu longevitatea la oameni. Un alt factor al stilului de viață este activitatea fizică. Chiar și exercițiile fizice moderate, efectuate timp de 15 minute pe zi, pot crește speranța de viață cu aproximativ 3 ani.

Longevitatea individuală între oameni este afectată de genetică, însă nu în primul rând. Profesorul Lorna Harries, expert în genetică și biologie celulară de la Universitatea Exeter, precizează faptul că „genetica te poate pregăti pentru o viață lungă, însă tu trebuie să faci lucrurile corecte pentru a realiza asta”.

Diferențele de longevitate între oameni nu sunt determinate în primul rând de genetică. Exercițiile fizice regulate și o dietă sănătoasă pot fi „secretul” longevității.

Primul caz de acest fel. Un bărbat și-a recăpătat parțial vederea cu ajutorul unei terapii genetice