Home » Știință » O hartă detaliată cu structura internă a planetei Marte, dezvăluită pentru prima oară

Sursa foto: IPGP/ David Ducros
Publicat: 28.07.2021

O sondă imobilă trimisă pe suprafața planetei Marte a produs cea mai completă imagine de până acum a structurii interne a Planetei Roșii.

Sonda InSight a măsurat în jur de 733 de cutremure, folosind informațiile de la 35 dintre acestea pentru a produce o imagine cu scoarța, mantaua și miezul planetei Marte. Aceasta este prima oară când date seismice sunt folosite pentru a analiza interiorul unei alte planete decât Pământul. De asemenea, cercetările reprezintă un progres major pentru înțelegerea evoluției planetelor din Sistemul Solar.

Aceste seisme au dezvăluit detalii despre scoarța și mantaua planetei, precum grosimea și structura, dar și faptul că Marte are un miez lichid cu densitate scăzută. Rezultatele au fost incluse în trei studii publicate în jurnalul Science și reprezintă o reușită impresionantă a ingenuității științifice.

„Sonda InSight a avut nevoie de doar doi ani pentru a măsura miezul planetei Marte”

„Oamenilor de știință le-au trebuit sute de ani să măsoare miezul Pământului. După misiunile Apollo, a fost nevoie de 40 de ani pentru a măsura miezul Lunii. Sonda InSight a avut nevoie de doar doi ani pentru a măsura miezul planetei Marte”, a spus Simon Stähler, seismolog planetar la ETH Zurich din Elveția.

Până de curând, Marte nu era considerată o planetă deosebit de activă din punct de vedere geologic. Planeta Roșie nu are plăci tectonice. Deși are regiuni vulcanice antice, o nouă activitate vulcanică nu a fost observată. Totodată, Marte nu are un câmp magnetic global.

Cu toate acestea, observațiile recente au sugerat că Planeta Roșie nu este chiar atât de „moartă” pe cât am crezut. Au existat indicii în privința activității vulcanice, iar în aprilie 2019 sonda InSight a detectat primele unde din interiorul lui Marte, acestea fiind în sfârșit dovezi directe ale cutremurelor marțiene.

Planeta Marte mai are multe secrete de dezvăluit

Cercetătorii au descoperit că mantaua planetei Marte are, cel mai probabil, un singur strat, spre deosebire de cele două din mantaua Terrei. De asemenea, miezul lui Marte este mult mai mare decât s-a crezut inițial, având o rază de aproximativ 1.830 kilometri, potrivit Science Alert.

Datele seismice au mai sugerat că miezul este lichid, deși o dimensiune mai mare indică faptul că are o densitate mai scăzută decât au crezut oamenii de știință. Asta înseamnă că miezul ar putea conține elemente precum oxigen, carbon, hidrogen și sulf, pe lângă fier și nichel, fapt ce are implicații pentru mineralogia limitei dintre miez și mantaua planetei.

Misiunea InSight a însemnat o oportunitate unică pentru colectarea acestor date. Însă, nu am terminat încă de analizat toate informațiile. Marte mai are multe secrete de dezvăluit, cum ar fi dacă s-a format în același timp și din același material precum Pământul”, a precizat Domenico Giardini, seismolog și geolog la ETH Zurich.

Roverul Curiosity al NASA ar fi detectat emisii recente de metan pe planeta Marte