Home » Știință » Premieră în studiul cancerului. O nouă tehnologie care folosește câmpul magnetic a micșorat o tumoare agresivă

Credit foto: Baskin et al., Front. Oncol., 2021
Publicat: 04.08.2021

Toate tipurile de cancer sunt devastatoare, însă unele forme sunt mai agresive decât altele. Spre exemplu, glioblastomul este o formă rară de cancer, din fericire. Glioblastomul se dezvoltă rapid și agresiv în creier sau trunchiul cerebral, nu poate fi vindecat și este aproape mereu fatal.

De asemenea, glioblastomul este greu de tratat, necesită ședințe intense de radio sau chimioterapie pe care pacienții uneori nu le pot finaliza. Însă, oamenii de știință ar fi descoperit o nouă metodă de tratare: o cască noninvazivă care folosește oscilațiile câmpului magnetic pentru a micșora tumoarea.

Dispozitivul a fost testat recent pe un pacient de 53 de ani, a cărei tumoare a prezentat o reducere impresionantă a dimensiunii, de 31%, într-o perioadă scurtă de timp înainte ca pacientul să moară din cauza unui traumatism fără legătură cu experimentul.

„Mulțumită curajului pacientului și a familiei sale, noi am reușit să testăm și să verificăm potențiala eficiență a primei terapii noninvazive pentru glioblastom din lume”, a spus David S. Baskin, neurochirurg la Houston Methodist Hospital.

„O contribuție inestimabilă pentru studiul și dezvoltarea acestei terapii extrem de puternice”

„Generozitatea familiei și faptul că ne-au permis să efectuăm o autopsie reprezintă o contribuție inestimabilă pentru studiul și dezvoltarea acestei terapii extrem de puternice”, a adăugat Baskin.

Casca este echipate cu trei magneți care generează un câmp magnetic oscilant. Folosind această tehnologie, cercetătorii au reușit să reducă volumul și masa glioblastomului din culturile celulare și celulele umane cu glioblastom introduse în șoarecii cobai.

Câmpul magnetic, au descoperit oamenii de știință, perturbă transportul de electroni într-o serie de reacții pe care mitocondria le folosește pentru a produce energia chimică ce alimentează celulele noastre. Cu toate acestea, această perturbare are loc doar în prezența unor anumiți compuși care intensifică metabolismul și sunt produși de celule tumorale, ceea ce înseamnă că celulele glioblastomului perturbate mor în timp ce celulele sănătoase rămân intacte.

Pacientul a vizitat un medic pentru „o stare mintală alterată” în mai 2018, ceea ce a dus la descoperirea tumorii. Tratamentul cu noua tehnologie a continuat timp de 36 de zile. În tot acest timp, glioblastomul s-a micșorat cu 31%, iar îngrijitorii pacientului au raportat o îmbunătățire în funcțiile cognitive și ale comunicării.

„Imaginați-vă că putem să tratăm cancerul fără radiații sau chimioterapie”

Cupă 36 de zile, tratamentul a trebuit să fie oprit, după ce pacientul a căzut și s-a rănit la cap. Din păcate, acesta a murit la scurt timp, scrie Science Alert.

Deși povestea are un sfârșit tragic, iar studiul de caz implică doar un singur pacient, aceste rezultate preliminare sunt încurajatoare. Reducerea tumorii este consistentă cu observațiile anterioare.

Dacă eficiența tehnologiei poate fi demonstrată pe alți pacienți umani, aceasta ar putea oferi o opțiune de tratament mult mai gentilă pentru una dintre cele mai agresive forme de cancer.

„Imaginați-vă că putem să tratăm cancerul fără terapia prin radiații sau chimioterapie. Rezultatele noastre deschid calea către o terapie noninvazivă și nontoxică pentru cancerul de creier cu multe posibilități promițătoare în viitor”, a mai spus Baskin.

Un test de sânge poate depista peste 50 de tipuri de cancer