Home » Stiinta » Cea mai apropiată rudă a virusului SARS-CoV-2 a fost descoperită. Ce ne spune despre originile patogenului

Ioana Matei 09.27.2021
Virusul SARS-CoV-2 (auriu) infectând celule nazale. Credit foto: NIAID

Cercetătorii au descoperit coronavirusuri în liliecii din Laos care par să fie cele mai apropiate rude cunoscute ale SARS-CoV-2, coronavirusul care cauzează COVID-19, găsite până acum.

În cadrul unui nou studiu, oamenii de știință de la Institutul Pasteur din Franța și Universitatea din Laos au capturat 645 de lilieci din peșterile de calcar din nordul țării și i-au studiat încercând să găsească virusuri înrudite cu SARS-CoV-2. Cercetătorii au găsit trei virusuri, pe care le-au numit BANAL-52, BANAL-103 și BANAL-236, care au infectat lilieci cu potcoavă și împărtășesc mai mult de 95% din genom cu virusul SARS-CoV-2.

Unul dintre virusuri, BANAL-52, a fost identic în proporție de 96,8% cu SARS-CoV-2. Asta face ca BANAL-52 să fie mai similar din punct de vedere genetic cu SARS-CoV-2 decât oricare alte virusuri cunoscute.

Anterior, cea mai apropiată rudă cunoscută a virusului SARS-CoV-2 era RaTG13, patogen care a fost descoperit în liliecii cu potcoavă în 2013 și împărtășește 96,1% din genomul său cu SARS-CoV-2.

Toate cele trei noi virusuri sunt similare cu SARS-CoV-2 într-o regiune cheie a genomului

Mai mult, toate cele trei noi virusuri sunt mai similare cu SARS-CoV-2 într-o regiune cheie a genomului, numită domeniul de legare a receptorului (RBD), decât cu oricare alte virusuri cunoscute.

Regiunea RBD este partea din virus care îi permite să se atașeze de celulele gazdă. În cazul SARS-CoV-2, regiunea RBD se atașează de un receptor numit ACE2 din celulele umane, iar virusul folosește acest receptor ca o poartă de intrare în celule.

În mod crucial, noul studiu a descoperit că virusurile BANAL-52, BANAL-103 și BANAL-236 se pot atașa de receptorul ACE2 și îl pot folosi pentru a intra în celule umane. Până acum, alți candidați propuși ca strămoși ai virusului SARS-CoV-2 descoperiți în lilieci, inclusiv RaTG13, nu au reușit să facă asta.

Cele trei virusuri s-au putut lega de ACE2 la fel de bine precum tulpinile timpurii ale coronavirusului SARS-CoV-2 din Wuhan.

Încă o dovadă a faptului că SARS-CoV-2 a fost de origine naturală

Descoperirile, care au fost publicate în serverul preprint Research Square, reprezintă încă o dovadă a faptului că SARS-CoV-2 a fost de origine naturală, și nu a fost scăpat dintr-un laborator.

Rezultatele arată „că secvențe foarte apropiate de tulpinile timpurii ale coronavirusului SARS-CoV-2 există în natură”, au scris cercetătorii în studiul lor, care încă nu a fost evaluat de la alți experți în domeniu.

Autorii au mai precizat că descoperirile lor susțin ipoteza că SARS-CoV-2 a rezultat dintr-o combinație a secvențelor virale existente în liliecii cu potcoavă.

Totuși, chiar dacă virusurile descoperite recente sunt înrudite cu SARS-CoV-2, toți cei trei patogeni duc lipsă de o secvență cunoscută drept „furin cleavage site”, care este observată în SARS-CoV-2 și ajută la intrarea virusului în celule. Asta înseamnă că, pentru a înțelege mai bine originile SARS-CoV-2, mai multe cercetări sunt necesare pentru a afla când și cum a fost introdusă secvența „furin”.

Tehnica de editare genetică CRISPR, un succes în blocarea reproducerii virusului SARS-CoV-2 în celule umane

Joe Biden le-a cerut spionilor americani să afle dacă virusul SARS-CoV-2 a scăpat dintr-un laborator

Coronavirusul SARS-CoV-2 se poate insera în genomul uman – studiu

Nivel record al emisiilor de gaze cu efect de seră. Lumea este „departe de obiectivele climatice”
NASA a finalizat instalarea rachetei care va duce astronauți pe Lună în cadrul misiunilor Artemis
O antenă radio puternică, folosită pentru prima oară pentru a căuta exoplanete. „Eu cred că există viață acolo”
O infecție comună, în timpul anilor de adolescență, ar putea declanșa scleroza multiplă
Descoperire impresionantă sub podeaua Bisericii fortificate din Miercurea Sibiului
Un altar roman, vechi de 2.000 de ani, descoperit lângă Ezine, în Turcia
Ce a dus la apariția elefanţilor fără colţi? Efectele sunt vizibile și acum
Cele mai promițătoare 10 mijloace terapeutice împotriva COVID-19, potrivit Comisiei Europene
Când vor fi disponibile vaccinurile pentru copiii între 5 și 11 ani
COVID-19 ar putea fi o infecție sezonieră precum gripa – studiu de amploare
Un medicament pentru cancer, obținut din „fungi de omidă” din Himalaya, a obținut rezultate promițătoare în studiile clinice
Eșec rușinos pentru SUA. Pentagonul a recunoscut că un test recent cu rachetă hipersonică a dat greș
Rezultatele primului studiu genetic din România. Câți urși se află în Munții Făgăraș?
Un medic român avertizează despre utilizarea antibioticelor în cazurile COVID