Home » Știință » Liliecii din Elveția găzduiesc diverse virusuri, unele potențial zoonotice

Liliecii din Elveția găzduiesc diverse virusuri, unele potențial zoonotice

Credit foto: Hans Veth/ Unsplash
Publicat: 18.06.2021

O nouă analiză a identificat unele virusuri cu risc potențial de a trece la alte animale sau oameni, inclusiv genomul aproape complet al unui virus înrudit cu MERS-CoV.

O analiză a 18 specii de lilieci staționari și migranți care trăiesc în Elveția a descoperit că aceștia adăpostesc virusuri din 39 de familii virale diferite.

Unele dintre aceste virusuri au un potențial risc de a sări la alte animale, inclusiv la oameni, și de a provoca boli.

Cercetarea a fost realizată de Isabelle Hardmeier, de la Universitatea din Zurich, Elveția, și colegii săi, iar concluziile au fost publicate în revista PLOS ONE.

Deși există puține cazuri cunoscute de virusuri care cauzează boli și care sar direct de la lilieci la oameni, unele sunt transportate de lilieci și pot sări la alte animale, de unde sunt transmise mai apoi oamenilor. De exemplu, se crede că SARS-CoV-2, coronavirusul care a provocat actuala pandemie COVID-19, provine de la un virus care a fost transmis de la un liliac la un alt animal înainte să infecteze oamenii.

39 de familii de virusuri, descoperite la peste 7.000 de lilieci  din Elveția

Monitorizarea virusurilor găzduite de lilieci din întreaga lume ar putea îmbunătăți înțelegerea și detectarea celor care prezintă riscuri pentru oameni. Cu toate acestea, în timp ce studiile anterioare au investigat virusurile purtate de lilieci în câteva țări diferite, niciunul nu s-a concentrat asupra Elveției.

Din această cauză, Hardmeier și colegii săi au investigat virusurile transportate de peste 7.000 de lilieci care trăiesc în Elveția. În acest sens, cercetătorii au analizat secvențele de ADN și ARN ale virusurilor găsite în probe, inclusiv din fecale, colectate de la lilieci.

Această analiză genomică a dezvăluit prezența a 39 de familii diferite de virusuri, dintre care 16 familii descoperite anterior ca fiind capabile să infecteze alte vertebrate și care, prin urmare, ar putea fi transmise altor animale sau oameni. Printre cele 16 familii de virusuri capabile să infecteze inclusiv oamenii se numără coronavirusurile, adenovirusurile, herpesvirusurile, rotavirusurile A și H și parvovirusurile.

Virus înrudit cu MERS-CoV

O analiză suplimentară a virusurilor cu acest risc a arătat că una dintre coloniile de lilieci studiate adăpostea un genom aproape complet al unui virus înrudit cu cel care generează sindromul respirator din Orientul Mijlociu (MERS). În timp ce virusul înrudit cu MERS-CoV nu este cunoscut ca fiind generator de boli la om, MERS-CoV a fost responsabil de o epidemie în 2012.

Autorii studiului notează că analiza genomică din excrementele de liliac ar putea fi un instrument util pentru a monitoriza continuu virusurile găzduite de aceste vietăți, inclusiv virusul legat de MERS-CoV, notează Science Daily.

O monitorizare de acest tip ar putea detecta potențialele acumulări de mutații genetice virale care ar putea crește riscul de transmitere la alte animale, permițând detectarea mai timpurie a virusurilor care prezintă un pericol pentru oameni.

Un studiu global a identificat vulnerabilități comune la coronavirusurile SARS-CoV-2, SARS-CoV-1 și MERS

De ce diabeticii prezintă o mortalitate mai crescută în cazul infecţiilor respiratorii?

Motivul pentru care liliecii sunt responsabili pentru atâtea boli, inclusiv pentru coronavirus