Home » Știință » Organismele extraterestre ar putea să contamineze Pământul, avertizează un nou studiu

Publicat: 05.12.2021

Cererea tot mai crescută pentru explorarea spațială crește și șansele ca organismele extraterestre să invadeze Pământul și ca organismele de pe Terra să invadeze alte planete, argumentează oamenii de știință într-un nou studiu.

Cercetătorii fac referire la tendința omenirii de-a lungul istoriei de a aduce specii în noi medii de pe Pământ, acolo unde acele organisme pot deveni invazive și pot distruge speciile native. Un astfel de comportament sugerează că ceva similar s-ar putea întâmpla cu viața extraterestră de pe alte planete care contaminează Terra și viceversa, potrivit studiului publicat în jurnalul BioScience.

„Este crucial să reducem riscurile de contaminare biologică în ambele direcții”, a precizat Anthony Ricciardi, autor coordonator și profesor la Universitatea McGill din Montreal.

Oamenii au distrus ecosisteme din întreaga lume

Ricciardi și colegii săi solicită mai multă colaborare între astrobiologii care caută viața extraterestră și biologii care studiază speciile invazive de pe Pământ.

Oamenii de știință consideră că riscul de contaminare interplanetară este extrem de scăzut, în mare parte pentru că toate acele condiții dure ale spațiului cosmic fac dificilă supraviețuirea organismelor pe exteriorul unei nave spațiale umane. Cu toate acestea, omenirea ar trebui să fie precaută având în vedere efectele negative pe care speciile invazive le-au avut pe Terra, potrivit lui Ricciardi.

Oamenii au distrus ecosisteme din întreaga lume prin faptul că au permis organismelor să invadeze noi medii în care nu ar fi ajuns niciodată în mod natural. Spre exemplu, o ciupercă din America de Sud numită Austropuccinia psidii a fost introdusă în Australia în circumstanțe necunoscute și atacă arborii de eucalipt nativi ai țării, tulburându-le dezvoltarea și uneori chiar provocându-le moartea.

Un incident din 2019 demonstrează potențialul uman pentru scurgeri biologice

Cercetătorii au mai subliniat că ecosistemele insulare care evoluează în izolația geografică, cum ar fi insule și țări precum Australia, sunt extrem de vulnerabile la specii invazive pentru că viața sălbatică nativă din acele locuri nu s-a adaptat pentru a face față acestor invadatori. „Invaziile biologice au fost deseori devastatoare pentru plante și animale din aceste sisteme. Noi argumentăm că planetele și lunile care ar putea conține viață ar trebui tratate ca și cum ar fi sisteme insulare”, a adăugat Ricciardi.

De asemenea, cercetătorii au făcut referire la nava spațială israeliană Beresheet care s-a prăbușit pe Lună în 2019 în timp ce transporta mii de tardigrade, animale microscopice care pot supraviețui în condiții extreme, inclusiv vidul spațiului. Un studiu din 2021 a concluzionat că, cel mai probabil, creaturile nu ar fi putut supraviețui impactului însă incidentul demonstrează potențialul pentru contaminare biologică.

Planetele și lunile au făcut mereu schimb de material prin intermediul meteoriților, însă explorarea spațială umană ar putea accelera contaminarea, a explicat și Jennifer Wadsworth, astrobiolog la Universitatea Lucerne de Științe Aplicate și Artă din Elveția.

Oamenii de știință au identificat 29 de planete de unde extratereștrii ar putea observa Pământul

S-a confirmat: exercițiile fizice încetinesc percepția asupra timpului!
Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată