Home » Știință » Un vaccin a amânat cu succes îmbătrânirea cauzată de „celulele zombie” în cazul șoarecilor

Publicat: 20.12.2021

Oamenii de știință lucrează un vaccin care oprește așa-numitele „celule zombie” care ne fac să îmbătrânim, iar primele studii pe șoareci au arătat că metoda funcționează.

Publicat în jurnalul Nature Aging, studiul de la Universitatea Juntendo din Tokyo a analizat celulele senescente asociate cu îmbătrânirea, numite de cercetători și „celule zombie”, în speranța că vor fi identificate mecanismele prin care putem încetini acumularea acestora.

Aceste celule interesante se găsesc în țesuturile care au încetat să se mai multiplice însă refuză să moară, de aici și denumirea de „celule zombie”. Acestea au tendința să producă chimicale care pot cauza inflamarea celulelor din jur, similar cu modul în care personajele zombie din filmele SF infectează fără să vrea oamenii cu care intră în contact.

Un vaccin care construiește un răspuns imunitar la „celulele zombie”

Acest proces de „zombificare”, cunoscut în mod științific drept „senescență”, poate avea loc din mai multe motive, însă pare să aibă loc cel mai des în cadrul procesului de îmbătrânire, scrie Futurism.

Studiul s-a inspirat din cercetări anterioare care au arătat că eliminarea celulelor senescente pare să amâne bolile asociate cu îmbătrânirea prin identificarea proteinei care este unică pentru aceste „celule zombie”, iar apoi creând un vaccin peptidic care construiește un răspuns imunitar.

Vaccinul a „prelungit durata de viață a șoarecilor cu îmbătrânire prematură”

Astfel, cercetătorii japonezi au administrat vaccinul experimental la șoarecii cu artere care se îngroșau în mod similar cu cele ale oamenilor odată cu înaintarea în vârstă. Aceștia au descoperit că vaccinul a ajutat la îmbunătățirea „rigidității arteriale” și a „prelungit durata de viață a șoarecilor cu îmbătrânire prematură”.

Autorul studiului, Toru Minamino, a spus că, în viitor, ceva asemănător cu acest vaccin experimental va putea fi folosit pentru „tratarea rigidității arteriale, diabetului și altor boli asociate îmbătrânirii”.

Deși rezultatele promițătoare sunt preliminare, studiul oferă totuși indicii interesante despre un viitor în care bolile asociate îmbătrânirii, și chiar îmbătrânirea în sine, vor putea fi tratate.

Un sindrom de îmbătrânire prematură ar putea fi cauzat de o structură neobișnuită din ADN