Home » Știință » Cercetătorii de la MIT proiectează o „farfurie zburătoare” care poate plana pe Lună

Publicat: 04.01.2022

Cercetătorii și-au imaginat un rover ușor, în stil de farfurie zburătoare, care poate plana pe suprafața Lunii și pe alte suprafețe planetare fără aer, cum ar fi asteroizii.

Această „Farfurie zburătoare” care poate plana ar putea fi alimentată de câmpul electric care se acumulează datorită expunerii directe la Soare și a plasmei sale înconjurătoare.

În absența unei atmosfere, această expunere solară creează o sarcină care este capabilă să facă praful să leviteze la mai mult de un metru deasupra suprafeței Lunare și ar putea fi posibilă valorificarea acestei energii, scrie Science Alert.

Această „farfurie zburătoare” care poate plana pe Lună e făcută din materiale speciale

Roverul ar putea fi realizat dintr-un material numit Mylar, care deține în mod natural aceeași sarcină electrică atunci când este atins de razele Soarelui. Minuscule fascicule ionice ar putea fi folosite atât pentru a încărca vehiculul, cât și pentru a crește încărcarea naturală a suprafeței, contracarând gravitația.

„Cu un rover care levitează nu trebuie să ne facem griji cu privire la roți sau piese mobile”, spune inginerul aerospațial Paulo Lozano, de la Massachusetts Institute of Technology (MIT).

„Terenul unui asteroid ar putea fi total neuniform și, atât timp cât ai un mecanism controlat pentru a menține roverul în plutire, atunci poți trece peste un teren foarte accidentat, neexplorat, fără a fi nevoie să ocoliți fizic”, explică inginerul.

O „farfurie zburătoare” care poate plana are nevoie de un tip special de propulsie

Propulsoarele de ioni, numite surse de ioni ionic-lichide, sunt duze mici care au fost folosite anterior pentru a propulsa sateliții prin spațiu. Combustibilul real este sarea topită, care, atunci când este atinsă de o sarcină electrică, iese din duze ca un fascicul.

Aici, sarcina este transferată la suprafața de dedesubt pentru a-și completa propria sarcină naturală. Modelele matematice au confirmat că ideea ar putea funcționa și ar oferi suficientă forță pentru a ridica roverul de la sol.

Într-un experiment de laborator care a folosit surse de ioni ionic-lichide pentru a crea o forță electrostatică, cercetătorii au reușit să facă să leviteze un vehicul mic, de dimensiunea unei palme, care cântărea aproximativ 60 de grame. Forța necesară ar depinde de dimensiunea corpului planetar.

„Acest tip de design ionic folosește foarte puțină putere pentru a genera multă tensiune. Puterea necesară este atât de mică, încât am putea face asta aproape gratuit”, spune Lozano.

Care este scopul unui astfel de vehicul

Când îți faci bagajul pentru o călătorie pe Lună (sau oriunde altundeva în spațiu), este important să îl faci cât mai ușor posibil: încărcăturile mai grele au nevoie de mai mult combustibil și costă mai mulți bani pentru lansare. În acest caz, sonda propusă își va procura în mod natural o mare parte din puterea sa.

Analiza actuală demonstrează doar că levitația este posibilă. Pentru a aduce roverul la o înălțime rezonabilă, vor fi necesare modelări suplimentare, spun cercetătorii, dar calculele care stau la baza sunt valide.

Asteroizii mari, cum ar fi Psyche, ar putea fi explorați și de acest tip de rover, oferind experților o modalitate de a examina aceste corpuri stâncoase de aproape cu un vehicul care nu este oprit de suprafețele neuniforme și care poate extrage o parte din puterea sa din câmpurile electrice naturale.

„Ne gândim să folosim acest lucru ca misiunile Hayabusa, care au fost lansate de agenția spațială japoneză”, spune Oliver Jia-Richards, cercetător al NASA Space Technology Research Fellow de la MIT.

„Acea navă spațială a operat în jurul unui mic asteroid și a trimis mici rovere pe suprafața sa. În mod similar, credem că o misiune viitoare ar putea trimite mici rovere flotante pentru a explora suprafața Lunii și a altor asteroizi”, a completat acesta.

Cercetarea a fost publicată în Journal of Spacecraft and Rockets.

Frumusețea peisajului de pe Marte, surprinsă în noi imagini făcute de roverul Curiosity al NASA

Cercetătorii au găsit o explicație pentru furtuna hexagonală de pe Saturn

De ce nu am întâlnit extratereştrii până acum?

Un pulsar aflat la o distanţă de 6.500 de ani lumină a fost fotografiat într-un detaliu fără precedent