Home » Știință » Record doborât pentru obținerea energiei prin fuziune nucleară. Cercetătorii au obținut 10 cvadrilioane de wați

National Ignition Facility (NIF). Sursa foto: Profimedia
Publicat: 28.01.2022

Oamenii de știință din Guvernul Statelor Unite au anunțat că au făcut un pas important în procesul îndelungat spre producerea fuziunii nucleare, procesul care alimentează stelele și o sursă de energie viabilă pentru omenire.

Folosind cel mai mare laser din lume, cercetătorii au „păcălit” combustibilul de fuziune pentru prima oară astfel încât să se încălzească de unul singur, astfel obținând un fenomen numit „plasmă arzătoare” care marchează un salt imens spre energie prin fuziune de sine stătătoare.

Energia produsă a fost modestă, echivalentă cu nouă baterii de 9 volți de tipul care alimentează detectoarele de fum și alte dispozitive mici. Însă, experimentele de la Lawrence Livermore National Laboratory din California au reprezentat un moment de cotitură pentru încercările de zeci de ani în vederea obținerii energiei, chiar dacă oamenii de știință au subliniat că mai sunt necesari ani întregi de cercetări.

Încălzirea materiei în starea de plasmă prin intermediul fuziunii nucleare

Experimentele au produs încălzirea materiei în starea de plasmă prin intermediul fuziunii nucleare, care combină nuclee de atomi pentru a elibera energie. Plasma este una dintre numeroasele stări ale materiei, alături de solid, lichid și gaz.

„Dacă vrei să faci un foc de tabără, trebuie ca flăcările să ajungă îndeajuns de fierbinți încât lemnul să continue să ardă pe cont propriu”, a spus Alex Zylstra, fizician la Lawrence Livermore National Laboratory, parte din Departamentul de Energie al SUA, și autor coordonator al cercetătorilor publicate în jurnalul Nature.

„Aceasta este o analogie potrivită pentru plasma arzătoare, acolo unde fuziunea începe să se susțină pe cont propriu”, a adăugat Zylstra.

„Energia prin fuziune este Sfântul Graal al energiei curate și infinite”

Oamenii de știință au direcționat 192 de lasere înspre o mică țintă care conținea o capsulă cu un diametru mai mic de 2 mm. Aceasta conținea combustibil de fuziune alcătuit dintr-o plasmă din deuteriu și tritiu, doi izotopi ai hidrogenului.

La temperaturi foarte crescute, nucleul deuteriului și cel al tritiului fuzionează, iar un neutron și o particulă cu încărcătură pozitivă numită „particulă alfa”, alcătuită din doi protoni și doi neutroni, apar, astfel că energia este eliberată. Această metodă neobișnuită de a crea fuziune nucleară a generat o explozie de energie de 10 cvadrilioane de wați, ceea ce reprezintă o cantitate record, potrivit Live Science.

„Energia prin fuziune este Sfântul Graal al energiei curate și infinite”, a declarat Annie Kritcher de la Livermore National Laboratory.

Spre deosebire de arderea combustibililor fosili sau procesele de fisiune ale centralelor nucleare existente, fuziunea oferă posibilitatea unei abundențe de energie fără poluare, deșeuri radioactive sau gaze cu efect de seră. Energia prin fisiunea nucleară provine din divizarea atomilor, însă energia prin fuziunea este produsă prin fuzionarea atomilor, la fel ca procesul ce are loc în interiorul stelelor, inclusiv Soarele nostru.

Reactorul de fuziune KSTAR stabilește un record pentru menținerea plasmei – 30 de secunde

„Moment de răscruce” pentru energia prin fuziune. Cercetătorii de la MIT anunță un „avans major”

Avans istoric pentru fuziunea nucleară. Fizicienii au generat o cantitate imensă de energie

Cât costă un sejur de două nopți în weekendul de Rusalii?
Program „Străzi deschise” pentru weekendul 22 și 23 iunie: Ce anunță organizatorii?
Cum au celebrat solstițiul mii de oameni dezbrăcați complet în Tasmania?
Pană de curent masivă în Balcani! Ar fi de vină temperaturile foarte mari
J.K. Rowling, „mama” lui Harry Potter. Cea mai bogată scriitoare din lume
Cercetătorii au modificat genetic o plantă ca să producă nutrienți de lapte matern
Arheologii din Ungaria au scos la lumină comori religioase rare
Tracy Chapman, artista care își ascultă muza, nu cererea pieței
Donald Sutherland, actorul care a murit de două ori. A iubit ceea ce a făcut și a făcut ceea ce a iubit. „Și nu se poate cere mai mult de atât”
Efectul surprinzător al menstruației asupra performanțelor sportive
Test de cultură generală. Cine a inventat banii?
Maria Dragomiroiu, mărturisiri tulburătoare: „Și acum, când cânt, plâng!” | Altceva cu Adrian Artene