Home » Știință » Reactorul de fuziune KSTAR stabilește un record pentru menținerea plasmei – 30 de secunde

Foto: Michel Maccagnan
Publicat: 02.12.2021

Oamenii de știință explorează tehnologia de fuziune nucleară prin diferite dispozitive experimentale, iar un design popular pentru această căutare a energiei curate, practic inepuizabile, este cunoscut sub numele de tokamak. Un exemplu interesant al acestor reactoare în formă de gogoși poate fi găsit la Institutul Coreean de Energie de Fuziune, unde oamenii de știință au stabilit un nou record prin menținerea plasmei super-fierbinte timp de 30 de secunde.

Ideea din spatele puterii obținute prin fuziune este de a recrea procesele care au loc în interiorul Soarelui. Forțele gravitaționale uriașe se combină cu căldura și presiunea intensă pentru a produce o plasmă, în care nucleele se ciocnesc unul de celălalt la viteză mare pentru a forma heliu și a elibera energie.

Tokamakurile sunt concepute pentru a recrea acest proces aici, pe Pământ, cu o serie de bobine plasate în jurul unui reactor în formă de tor, limitând magnetic plasma încălzită la milioane de grade pentru suficient timp pentru ca fuziunea nucleelor ​​să aibă loc.

Multe dintre aceste dispozitive experimentale sunt în funcțiune în întreaga lume, iar reactorul Korea Superconducting Tokamak Advanced Research (KSTAR) este unul care face pași promițători, scrie New Atlas.

Menținerea plasmei a fost subiectul mai multor recorduri

Construcția dispozitivului a fost finalizată în 2007 și apoi a generat prima plasmă în 2008. În 2016, KSTAR a susținut un record mondial prin menținerea plasmei încălzite la 50 de milioane de °C timp de 70 de secunde, ceea ce a fost depășit de China prin Experimental Advanced Superconducting Tokamak (EAST) cu un record de 102 secunde în 2017.

Totuși, obiectivul pentru dispozitive precum acestea este să încălzească plasma la peste 100 de milioane de °C, iar în 2018 KSTAR a făcut exact asta, deși timp de doar 1,5 secunde. A crescut miza cu o încercare de opt secunde la aceeași temperatură în 2019, iar apoi în decembrie anul trecut a stabilit un record mondial prin menținerea plasmei la 100 de milioane de °C timp de 20 de secunde.

Acum, oamenii de știință care lucrează la dispozitivul KSTAR au făcut un alt pas semnificativ înainte, extinzând acest interval de timp la un record mondial de 30 de secunde.

Se spune că această creștere a performanței este rezultatul unor condiții de câmp magnetic și sisteme de încălzire care au fost optimizate în mod continuu. Echipa urmărește să mențină plasma timp de 300 de secunde în 2026 prin îmbunătățiri la sursa de alimentare și printr-un deviator de wolfram care va preveni creșterea temperaturii în pereții interiori ai camerei.

O companie din Islanda cultivă plante modificate genetic pentru a produce carne crescută în laborator