Home » Știință » Țesutul testicular congelat timp de 20 de ani poate produce în continuare spermă. Ce arată un nou studiu?

Publicat: 13.05.2022

Țesutul testicular congelat timp de 20 de ani poate produce în continuare spermatozoizi viabili, potrivit unui nou studiu.

După ce au implantat în șoareci țesut de șobolan înghețat, vechi de zeci de ani, și l-au comparat cu țesut vechi de doar câteva luni, cercetătorii au descoperit că țesutul mai vechi poate relua producția de spermă chiar și după ce a fost înghețat atât de mult timp.

Descoperirea i-ar putea ajuta pe supraviețuitorii cancerului să devină din nou fertili. În cazul în care un băiat dezvoltă cancer, cel mai frecvent fiind leucemia, este adesea necesară o chimioterapie agresivă pentru a maximiza șansele de supraviețuire. Un impact devastator și de durată al acestui tratament este scăderea fertilității în viața adultă, deoarece medicamentele de chimioterapie vizează și țesutul testicular.

O opțiune pentru acești copii este ca o mostră de țesut testicular să fie prelevată și congelată, apoi reimplantată după ce cancerul intră în remisie. Cu toate acestea, uneori poate dura ani și chiar decenii până când pacientul este pregătit pentru implantare, scrie IFL Science.

Un impact devastator și de durată

Pe măsură ce ratele de supraviețuire sunt în creștere, efectele secundare ale tratamentelor agresive împotriva cancerului devin o problemă tot mai mare, iar cercetătorii caută modalități de a crește calitatea vieții supraviețuitorilor pe termen lung.

În lucrarea publicată în PLOS Biology, realizată de cercetătorii de la Universitatea din Pennsylvania, echipa a dorit să determine cât timp pot fi congelate celulele stem producătoare de spermă, fiind în același timp viabile pentru transplant.

Aceștia aveau deja un eșantion de celule stem spermatogene (SSC) – care fac parte integrantă din producția de spermă – de acum 23 de ani, într-o linie de colonie de șobolani care a fost întreținută de atunci. Acest lucru le-a permis să preleveze recent un eșantion din aceeași colonie, înainte de a le implanta la șoareci cu un sistem imunitar diminuat (pentru a preveni respingerea).

Rezultatele au arătat că, în urma transplantului, șoarecii au putut produce toate tipurile de celule necesare, chiar și după ce țesutul a fost congelat timp de peste 20 de ani.

Ce rezultate a produs țesutul congelat acum 23 de ani?

Cu toate acestea, deși țesutul era încă viabil pentru creșterea fertilității, a produs rezultate mai proaste în comparație cu țesutul care a fost congelat doar câteva luni.

„Studiul nostru a arătat că celulele stem spermatogoniale de șobolan pot fi congelate cu succes timp de peste 20 de ani, transplantate la un animal receptor infertil și pot regenera capacitatea de a produce spermă, deși la o rată redusă”, a declarat Eoin Whelan, autorul principal, într-o declarație.

„Acest lucru ar putea oferi o metodă de recuperare a pierderii fertilității la băieții care nu au atins pubertatea, dar au fost tratați pentru cancer”.

Presupunând că rezultatele se transpun la oameni, aceasta sugerează că trebuie efectuate teste extinse asupra potențialului celulelor stem înainte de a fi prelevate pentru a obține cel mai bun rezultat și poate deschide, de asemenea, uși în înțelegerea modului în care potențialul de fertilitate se pierde în timp la temperaturi criogenice.

Poți muri dacă ești lovit în testicule? Iată ce spune știința

Un studiu important a descoperit că produsele lactate pot favoriza creșterea riscului de cancer

Cum modifică poluarea aerului țesutul pulmonar și favorizează apariția cancerului?