Home » Știință » Exerciții fizice doar în weekend? Un studiu spune că ar putea fi suficient

Exerciții fizice doar în weekend? Un studiu spune că ar putea fi suficient

Publicat: 08.07.2022

Datorită oamenilor de știință care colectează și analizează cantități mari de date, se știu multe despre exercițiile fizice și despre cum acestea îmbunătățesc sănătatea. Iar un nou studiu spune că ar putea fi suficient să facem exerciții fizice doar în weekend.

Sunt cunoscute lucruri precum momentul optim al zilei pentru a face mișcare, cât de des ar trebui să facem exerciții și ce intensitate ar trebui să atingem.

Multe dintre acestea sunt doar recomandări, desigur, dar se bazează pe date agregate înregistrate de la mii de participanți, care arată ceea ce pare să funcționeze cel mai bine pentru majoritatea oamenilor și, de asemenea, din multe perspective diferite, scrie Science Alert.

Ce ne spun studiile despre activitatea fizică și sănătate?

De exemplu, aceste date ne pot arăta factori interesanți și utili, cum ar fi cât de mult exercițiu este necesar pentru a compensa statul jos toată ziua sau cum să scăpăm de greutate cel mai bine și cum chiar și un singur antrenament poate aduce beneficii pentru sănătate.

Toate aceste studii oferă perspective din care putem învăța și pe care putem încerca să le aplicăm în propriile noastre vieți. Dar una dintre cele mai mari probleme legate de exerciții este pur și simplu să găsim timp pentru a le face efectiv de-a lungul săptămânii.

În acest caz, oamenii de știință au câteva știri. Și acestea aduc vești bune.

Putem rămâne sănătoși făcând exerciții fizice doar în weekend?

Într-un nou studiu internațional, cercetătorii au analizat datele de sănătate publică de la peste 350.000 de oameni din SUA, colectate prin intermediul National Health Interview Survey (NHIS) între 1997 și 2013.

Analizând datele, echipa condusă de Mauricio dos Santos, cercetător în fiziologia exercițiilor la Universitatea Federală din São Paulo, din Brazilia, a avut o singură întrebare la care dorea să răspundă.

Pe scurt, cu condiția să facem suficiente exerciții pentru a atinge nivelurile recomandate de activitate fizică în fiecare săptămână, contează dacă facem exerciții fizice doar în weekend, în doar una sau două sesiuni, sau este mai bine să împărțim activitatea fizică în trei sau mai multe sesiuni regulate în timpul săptămânii?

Recomandări

În prezent, recomandările Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) din 2020 privind activitatea fizică și comportamentul sedentar stipulează că adulții ar trebui să facă 150-300 de minute de activitate fizică de intensitate moderată în fiecare săptămână sau 75-150 de minute de exerciții de intensitate viguroasă în fiecare săptămână (sau o combinație echivalentă dintre acestea).

În timp ce studiile au analizat anterior beneficiile pentru sănătate avute de „războinicii de weekend”, a rămas neclar cum se compară să facem doar una sau două sesiuni de exerciții pe săptămână cu sesiunile mai frecvente de activitate fizică, în special în ceea ce privește reducerea riscului de mortalitate.

Mulțumită lui dos Santos și colegilor săi, acum avem un răspuns mai clar.

Făcând exerciții fizice doar în weekend putem fi la fel de sănătoși precum cei care au activitate zilnic

Cercetătorii au descoperit o diferență foarte mică în ceea ce privește reducerea riscului de mortalitate din toate cauzele sau în mod specific de cancer sau boli cardiovasculare între cei care fac exerciții fizice doar în weekend și participanții care au făcut mișcare mai regulat.

„Am descoperit că ‘războinicii de weekend’ și participanții activi în mod regulat au avut o mortalitate similară pentru toate cauzele și cauzele specifice, ceea ce sugerează că atunci când efectuează aceeași cantitate de activitate fizică, răspândirea acesteia pe mai multe zile sau concentrarea acesteia în mai puține zile pare să nu influențeze mortalitatea”, au scris autorii studiului în lucrare.

Cea mai importantă concluzie, mai degrabă decât să ne facem griji cu privire la cât de des sau când ar trebui să facem exerciții, este să ne asigurăm că încercăm să atingem nivelurile recomandate de activitate în fiecare săptămână, pentru că atunci se pot observa cel mai clar efectele benefice ale exercițiilor fizice.

Ce a arătat studiul?

Pe parcursul a 10,4 ani (durata medie de timp în care participanții au fost implicați în sondaj), aproape 22.000 de persoane implicate în NHIS au murit. Printre toți participanții, totuși, probabilitatea statistică de a muri din diverse cauze a fost în general semnificativ mai mică dacă au făcut nivelurile recomandate de activitate fizică.

„Descoperirile acestui mare studiu prospectiv de cohortă sugerează că indivizii care se angajează în tipare active de activitate fizică, fie că sunt ‘războinici de weekend’ sau activi în mod regulat, experimentează rate de mortalitate mai scăzute pentru toate cauzele și cauze specifice decât persoanele inactive”, explică echipa.

„În comparație cu participanții inactivi fizic, ratele de risc pentru mortalitatea de orice cauză au fost de 0,92 pentru ‘războinicii de weekend’ și 0,85 pentru participanții activi în mod regulat; constatările pentru mortalitatea din cauze specifice au fost similare”, au scris cercetătorii.

Cât de precis este studiul?

Cercetătorii observă unele limitări ale analizei lor, printre care faptul că datele primare ale sondajului provin din chestionare auto-raportate, care sunt predispuse să includă un anumit nivel de eroare în comparație cu măsurătorile mai obiective.

Partea bună este că constatările de aici implică o cohortă imensă observată pe o perioadă lungă de timp, ceea ce ne poate oferi un nivel considerabil de încredere în statisticile raportate.

E suficient să facem exerciții fizice doar în weekend pentru a ne menține sănătoși

În cele din urmă, rezultatele confirmă multe din ceea ce știm deja: exercițiile fizice sunt bune pentru mulți dintre noi și dacă avem suficientă activitate, am putea trăi mai mult.

În plus, aceste informații rămân valabil chiar dacă nu avem timp, pentru că putem face exerciții fizice doar în weekend.

„Aceste constatări sunt importante pentru persoanele cu mai puține oportunități de activitate fizică zilnică sau regulată în timpul săptămânii de lucru”, explică cercetătorii.

Descoperirile sunt raportate în JAMA Internal Medicine.

Secretele îmbătrânirii, dezvăluite în cel mai amplu studiu privind longevitatea reptilelor

Acupunctura ar putea reduce migrenele? Iată ce spune știința!

Carnea de pui oferă mai multe proteine decât cea bazată pe plante, arată un studiu