Home » Știință » Organe de porc, readuse la viață cu ajutorul unei noi tehnologii

Organe de porc, readuse la viață cu ajutorul unei noi tehnologii

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 08.08.2022

Un nou sistem remarcabil a restabilit funcția organelor de porc la o oră după ce animalele au murit. Cercetătorii speră că munca lor ar putea contribui într-o zi la salvarea de vieți prin creșterea disponibilității organelor pentru transplant.

La doar câteva momente după ce inima încetează să mai bată, organismul va trece printr-un proces în cascadă prin care celulele și organele sunt distruse din cauza lipsei de oxigen și de nutrienți.

Acest lucru duce la o insuficiență celulară ireversibilă, la umflarea organelor și la colapsul vaselor de sânge.

În acest ultim studiu, publicat în revista Nature, o echipă condusă de oameni de știință de la Universitatea Yale a reușit să prevină acest proces aparent inevitabil la porci, folosind un sistem pe care îl numesc OrganEx.

O tehnologie care ar putea salva vieți

Acesta funcționează foarte asemănător cu aparatele inimă-plămân folosite în operațiile pe cord deschis pentru a oxigena sângele în timpul operației, în timp ce organele sunt ocupate.

De fapt, sistemul OrganEx presupune pomparea corpului porcilor cu oxigen și cu un fluid de perfuzie complex care conține toate ingredientele necesare pentru a corecta dezechilibrele electrolitice și pentru a contracara daunele cauzate de lipsa fluxului sanguin.

Cu ajutorul acestei tehnici, ei au conservat celulele și organele porcilor timp de până la o oră după ce inima a încetat să mai bată.

,,Practic, prin intervenție, am reușit să arătăm că putem convinge celulele să nu moară”, a comentat Zvonimir Vrselja, autorul principal al studiului de la Departamentul de Neuroștiințe al Școlii de Medicină din Yale, în cadrul unei conferințe de presă.

,,La microscop, a fost dificil să se facă diferența între un organ sănătos și unul care a fost tratat cu tehnologia OrganEx după moarte”, a adăugat Vrselja.

,,Suntem departe de a aplica pe om acest experiment”

În ciuda faptului că celulele și organele păreau sănătoase, nu s-a observat nicio activitate electrică în creier, ceea ce sugerează că animalele nu au fost conștiente în timpul experimentelor.

Cercetătorii au ținut să sublinieze că este vorba încă de cercetări incipiente și că, deocamdată, accentul se pune pe organele de animale în vederea unei eventuale aplicații în domeniul transplantului de organe. Deși ei spun că ar putea fi aplicat într-o zi la un om care a suferit un atac de cord sau s-a înecat, mai sunt multe de făcut înainte de a lua în considerare acest lucru.

,,Cred că suntem destul de departe de o aplicare pe om a acestui experiment pe întreg corpul”, a declarat doctorul Stephen Latham, autorul studiului și director al Centrului interdisciplinar de bioetică de la Yale.

Având în vedere că, în prezent, organele donatorilor pot fi păstrate doar pentru aproximativ 12 ore în afara corpului, acest tip de tehnologie are potențialul de a salva vieți prin reducerea cererii de organe donate, scrie IFL Science.

Două inimi de porc, transplantate cu succes la pacienți umani aflați în moarte cerebrală

Transplantul de uter permite femeilor sarcini reușite, arată un studiu. Care sunt costurile?

Primul transplant dublu de mâini pentru un pacient cu sclerodermie. Care este starea sa acum?

Oamenii de știință susțin că pot inversa semnele îmbătrânirii cu ajutorul transplanturilor de fecale