Home » Știință » Câte Luni ar încăpea pe cer? Răspunsul te-ar putea surprinde

Câte Luni ar încăpea pe cer? Răspunsul te-ar putea surprinde

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 21.08.2022

Este o întrebare la care sigur te-ai gândit cel puțin o singură dată, în timp ce te uitai la cerul înstelat: Ar putea Pământul să susțină mai mulți sateliți precum Luna? Ori forțele gravitaționale exercitate ar scoate planeta noastră de pe traiectoria sa?

Răspunsul, potrivit unui studiu recent, este că Terra ar putea susține încă doi sateliți naturali de mărimea Lunii și chiar mai mulți dacă ar fi mici. Concluziile sunt bazate pe simulări detaliate care acoperă o perioadă de 3.000 de ani.

Ipoteza este interesantă, însă există și un scop practice pentru cercetările pe acest subiect. Ar putea ajuta astronomii să înțeleagă cum s-a format Pământul și să găsească alte planete similare în Universul îndepărtat.

Simulările efectuate au fost limitate de distanțele dintre lunile ipotetice și Terra, precum și de distanțele dintre sateliții naturali. Un echilibru delicat este necesar pentru a împiedica un satelit să se îndepărteze în spațiu sau să se prăbușească pe planeta pe care o orbitează.

Câte Luni ar încăpea pe cerul Pământului?

Au fost analizate, de asemenea, trei dimensiuni diferite de sateliți naturali: unul cu masa Lunii noastre, unul cu masa lui Pluto (aproape o șesime din dimensiunea Lunii noastre), și unul cu masa planetei pitice Ceres (de aproape o sută de ori mai mică decât Luna noastră).

În urma simulărilor, cercetătorii au aflat că Terra poate susține trei sateliți naturali de mărimea Lunii noastre actuale, până la patru sateliți naturali de mărimea lui Pluto și până la șapte de mărimea lui Ceres, presupunând că toți au aceleași dimensiuni (ceea ce este puțin probabil).

„Nu toate lunile lui Jupiter și ale lui Saturn au aceeași dimensiune, așa că ne-am aștepta ca multiple luni să aibă dimensiuni diferite, iar pentru a ajunge la un răspuns absolut ar trebui să includem și această posibilitate”, a explicat Suman Satyal, fizician la Universitatea din Texas, Arlington, SUA.

Jupiter și Saturn au fiecare zeci de sateliți naturali

Jupiter și Saturn au fiecare zeci de sateliți naturali, în timp ce Mercur și Venus nu au niciunul, fapt pentru care oamenii de știință cred că modul în care s-au format planetele și pozițiile diferite ocupate în Sistemul Solar au influențat acest rezultat.

Pământul și lumile asemănătoare Pământului din Univers ar putea susține mai mult de șapte luni dacă acestea ar fi de diferite dimensiuni. Totuși, cercetătorii nu au putut studia acest aspect momentan, potrivit Science Alert.

„Modelul nostru ignoră efectele gravitaționale de la toate celelalte planete din Sistemul Solar”, a spus Billy Quarles, fizician la Universitatea din Texas, Arlington.

Un adevărat spectacol pe cer

„Asta este important pentru că, atunci când ne uităm dincolo de Sistemul Solar, acolo se află un număr vast de sisteme cu o singură planetă candidate. Există momentan doi candidați pentru exoluni, însă ambii orbitează planete similare cu Jupiter, la distanță de aproximativ o unitate astronomică”, adică aproximativ 150 de milioane de kilometri.

Lunile adiționale în jurul Pământului ar fi creat, fără îndoială, un adevărat spectacol pe cer. Acestea ar fi trebuit să orbiteze la diferite distanțe, astfel că ar fi apărut pe cer de diferite dimensiuni și ar fi fost în diferite faze lunare.

Studiul a fost publicat în Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Test de cultură generală. Câți oameni au pășit pe Lună?

Există cu adevărat extratereștri? Europa, luna lui Jupiter, ar putea deține răspunsul

Racheta Artemis 1 a primit nu una, ci trei date de lansare spre Lună. Ce probleme are NASA de rezolvat?

Rocile lunare dezvăluie istoria bombardamentelor prin care a trecut satelitul Pământului