Home » Știință » Lumina albastră de la electronice ne-ar putea accelera îmbătrânirea

Lumina albastră de la electronice ne-ar putea accelera îmbătrânirea

Foto: @Rodion Kutsaev/Unsplash
Publicat: 02.09.2022

Utilizarea excesivă a ecranelor a fost asociată cu obezitate și probleme psihologice. Acum, un studiu pe musculițe de oțet sugerează că funcțiile noastre celulare de bază ar putea fi afectate de lumina albastră de la electronice.

Aceste rezultate sunt publicate în Frontiers in Aging.

„Expunerea excesivă la lumina albastră de la electronice, cum ar fi televizoare, laptopuri și telefoane, poate avea efecte dăunătoare asupra unei game largi de celule din corpul nostru, de la piele și celule adipoase, până la neuronii senzoriali”, a spus dr. Jadwiga Giebultowicz, profesoară la Department of Integrative Biology în cadrul Oregon State University și autoare principală a studiului.

„Suntem primii care arată că nivelurile de metaboliți specifici, substanțe chimice esențiale pentru ca celulele să funcționeze corect, sunt modificate în musculițele de oțet expuse la lumina albastră”, a completat ea.

„Studiul nostru sugerează că evitarea expunerii excesive la lumina albastră poate fi o bună strategie anti-îmbătrânire”, a sfătuit Giebultowicz.

Cum ne afectează lumina albastră de la electronice?

Cercetătorii de la Oregon State University au arătat anterior că musculițele de oțet expuse la lumină „activau” gene de protecție împotriva stresului și că cele ținute în întuneric constant trăiau mai mult, scrie Medical Xpress.

„Pentru a înțelege de ce lumina albastră de mare energie este responsabilă pentru accelerarea îmbătrânirii musculițelor, am comparat nivelurile de metaboliți musculițele expuse la lumină albastră timp de două săptămâni cu al celor ținute în întuneric complet”, a explicat Giebultowicz.

Lumina albastră de la electronice cauzează un dezechilibru chimic

Expunerea la lumină albastră a cauzat diferențe semnificative în nivelurile de metaboliți măsurate de cercetători în celulele capului de musculiță. În special, au descoperit că nivelurile de acid succinic au fost crescute, dar nivelurile de glutamat au fost scăzute.

„Acidul succinic este esențial pentru producerea combustibilului pentru funcționarea și creșterea fiecărei celule. Nivelurile ridicate de acid de după expunerea la lumina albastră pot fi comparate cu benzina care se află în pompă, dar nu intră în mașină”, a spus Giebultowicz.

„O altă descoperire îngrijorătoare a fost aceea că moleculele responsabile pentru comunicarea dintre neuroni, cum ar fi glutamatul, sunt la un nivel inferior după expunerea la lumină albastră”, a continuat cercetătoarea.

Îmbătrânire accelerată

Modificările înregistrate de cercetători sugerează că celulele funcționează la un nivel suboptim, iar acest lucru le poate cauza moartea prematură și explică descoperirile anterioare conform cărora lumina albastră accelerează îmbătrânirea.

„LED-urile au devenit principala iluminare a ecranelor, precum cele de telefoanele, de computere și de televizoare, însă fac parte și din iluminarea ambientală, astfel încât oamenii din societățile avansate sunt expuși la lumina albastră prin iluminarea cu LED-uri în majoritatea orelor de activitate”, subliniază profesoara.

„Substanțele chimice de semnalizare din celule musculițelor de oțet și ale oamenilor sunt aceleași, așa că există potențiale efecte negative ale luminii albastre asupra oamenilor”, explică Giebultowicz.

Urmează teste pe oameni?

Se speră că în lucrările viitoare vor studiate efectele direct asupra celulelor umane.

„Am folosit o lumină albastră destul de puternică asupra musculițelor, oamenii sunt expuși la o lumină mai puțin intensă, astfel încât deteriorarea celulară poate fi mai puțin dramatică”, spune Giebultowicz.

„Rezultatele acestui studiu sugerează că cercetări viitoare care implică celule umane sunt necesare pentru a stabili măsura în care celulele umane pot prezenta modificări similare ale metaboliților implicați în producția de energie ca răspuns la expunerea excesivă la lumina albastră de la electronice”, a concluzionat cercetătoarea.

Un singur gram de sare, „vinovat” de milioane de atacuri de cord

Cum afectează schimbările de mediu formele ARN-ului în celulele vii?

De ce răcim vara? Cercetătorii explică pe înțelesul tuturor!

Șobolani mai proști, după ce au consumat băuturi răcoritoare timp de două luni