Home » Știință » DART, prima misiune de apărare planetară din lume. Tot ce trebuie să știi!

DART, prima misiune de apărare planetară din lume. Tot ce trebuie să știi!

Publicat: 26.09.2022

Double Asteroid Redirection Test (DART), prima misiune din lume care testează tehnologie pentru apărarea Pământului împotriva unui potențial pericol reprezentat de asteroizi sau comete, își va lovi ținta, asteroidul Dimorphos, la ora 02:14 (ora României), marți 27 septembrie.

DART este prima misiune din lume dedicată investigării și demonstrării unei metode de deviere a unui asteroid prin modificarea deplasării acestuia în spațiu prin intermediul impactului cinetic.

Misiunea DART a fost lansată la bordul unei rachete SpaceX Falcon 9 din Baza Forțelor Spațiale din Vandenberg, California, SUA, în data de 23 noiembrie 2021.

DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART!

Poți afla mai multe despre DART vizionând interviul exclusiv cu NASA!

Ținta misiunii DART este sistemul binar de asteroizi Didymos, care înseamnă „geamăn” în limba greacă (și explică termenul „double” din denumirea misiunii). Didymos este un candidat ideal pentru primul experiment de apărare planetară al omenirii, deși nu se află pe o traiectorie de coliziune cu Pământul și nu reprezintă un pericol real pentru planeta noastră.

Sistemul este alcătuit din doi asteroizi: asteroidul mai mare Didymos (cu un diametru de 780 de metri) și asteroidul mai mic Dimorphos (cu un diametru de 160 metri), care orbitează asteroidul mai mare.

Nava spațială DART va lovi din plin asteroidul Dimorphos

Momentan, perioada orbitală a lui Dimorphos în jurul lui Didymos este de 11 ore și 55 de minute, iar separarea dintre cele două puncte centrale ale asteroizilor este de 1,18 kilometri.

Nava spațială DART va lovi din plin asteroidul Dimorphos, astfel scurtând cu câteva minute bune timpul necesar pentru ca micul asteroid să orbiteze asteroidul Didymos.

Oamenii de știință au ales momentul de impact din septembrie 2022 astfel încât distanța dintre Pământ și Didymos va fi minimă, fapt ce va permite observații de cea mai bună calitate cu ajutorul telescoapelor. Didymos se va situa la aproximativ 11 milioane de kilometri depărtare de Terra la momentul impactului cu DART, însă telescoapele din toată lumea vor ajuta la campania de observare internațională astfel încât să fie stabilit efectul impactului cu DART.

DART, o misiune atent pusă la cale

Demonstrația DART a fost atent pusă la cale. Orbita lui Didymos nu se intersectează cu cea a Pământului la niciun punct din predicțiile actuale, iar impulsul de energie pe care DART îl va livra asupra asteroidului Dimorphos va fi scăzut și nu va perturba asteroidul.

Masa navei spațiale DART la momentul impactului cinetic cu Dimorphos este așteptată să fie de aproximativ 570 kilograme, în funcție de cantitatea de combustibil folosită de nava spațială înainte de evenimentul de impact cinetic.

Ce vor cercetătorii să demonstreze cu misiunea DART?

Masa lui Dimorphos nu a fost măsurată în mod direct, însă având în vedere estimările pentru densitatea și dimensiunea asteroidului, masa estimată este de aproximativ 5 miliarde de kilograme. Mai mult, modificarea orbitei lui Dimorphos în urma impactului cu DART a fost concepută să aducă orbita sa mai aproape de Didymos.

Misiunea DART este o demonstrație a capabilității de a răspunde la un pericol real de impact cu un asteroid, asta în cazul în care omenirea se va confrunta vreodată cu așa ceva.

Asteroidul Dimorphos NU reprezintă un pericol pentru Pământ!

Deși nava spațială DART, concepută pentru a lovi un asteroid, este un test de tehnologie, ținta misiunii nu reprezintă un pericol pentru Pământ. Sistemul de asteroizi este un candidat ideal pentru a vedea dacă lovirea intenționată a unui asteroid este un mod eficient de a-i schimba traiectoria, în cazul în care un asteroid care se îndreaptă direct spre Terra va fi vreodată descoperit.

Deși niciun asteroid mai mare de 140 de metri nu prezintă o șansă reală de a lovi Pământul în următorii 100 de ani, doar 40% dintre acei asteroizi au fost găsiți până în octombrie 2021.

Cum poți vedea în timp real impactul cu asteroidul Dimorphos?

DART are un singur instrument la bord, Didymos Reconnaissance and Asteroid Camera for Optical Navigation, sau camera DRACO. Instrumentul DRACO va ghida nava spațială până la destinația sa finală, adică impactul cu asteroidul Dimorphos. Camera de la bordul DART va transmite în direct imagini pe Pământ (o imagine pe secundă).

În orele dinaintea impactului, ecranul de la DRACO va fi negru, cu un singur punct luminos. Acel punct va fi sistemul binar de asteroizi Didymos. La ora 02:14 (ora României), pe măsură ce momentul impactului se apropie, punctul luminos va deveni mai mare și, în cele din urmă, asteroizii vor fi vizibili.

Misiunea va fi transmisă în direct de NASA începând cu ora 01:00 (ora României), marți 27 septembrie. Transmisiunea în direct de la bordul navei spațiale DART poate fi urmărită AICI, iar transmisiunea principală, la care oamenii de știință de la NASA vor contribui cu explicații și comentarii, poate fi vizionată AICI.

INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară