Home » Știință » Ceaiul verde și resveratrolul reduc plăcile de Alzheimer în testele de laborator

Foto: @Laark Boshoff/Unsplash
Publicat: 06.11.2022

Boala Alzheimer este a șasea cauză de deces în Statele Unite, afectând peste 6 milioane de americani, iar incidența sa este de așteptat să crească în următoarele decenii. Însă cercetării au indentificat compușii care ar putea să încetinească progresia bolii: ceaiul verde și resveratrolul.

Cauza bolii în forma sa cea mai comună, care nu are o bază genetică, nu este bine înțeleasă. Acest lucru face ca tratamentul să fie dificil, dar se fac progrese în acest sens.

Acum, cercetătorii de la Universitatea Tufts lucrează pentru a înțelege ce ar putea încetini progresia bolii. Ei au testat în laborator 21 de compuși diferiți în celulele neuronale afectate de Alzheimer, măsurând efectul acestora asupra creșterii plăcilor lipicioase de beta-amiloid. Aceste plăci se dezvoltă în creierul persoanelor cu Alzheimer.

Cercetătorii au descoperit că doi compuși obișnuiți (catechinele din ceaiul verde și resveratrolul, care se găsește în vinul roșu și în alte alimente) au redus formarea de plăci în acele celule neuronale. Și au făcut acest lucru cu puține sau fără efecte secundare.

Cercetătorii și-au raportat descoperirile în revista Free Radical Biology and Medicine.

Ceaiul verde și resveratrolul ar putea fi utilizați în tratarea bolii Alzheimer

Unii dintre cei 21 de compuși testați au redus progresia bolii acționând ca agenți antivirali, încetinind boala Alzheimer indusă de virusul herpes. Dar găsirea unui compus „care ar putea diminua plăcile indiferent de componenta virală ar fi ideal, pentru că asta ar arăta că, indiferent de cauza bolii Alzheimer, am putea să observăm totuși un fel de îmbunătățire”, spune Dana Cairns.

Screeningul inițial a fost realizat pe modele mai simple, iar compușii care au avut un efect pozitiv au fost apoi testați în modelul de țesut neural 3D. Acest model este creat folosind un burete de mătase nereactiv însămânțat cu celule de piele umană care, prin reprogramare genetică, sunt transformate în progenitori de celule stem neuronale. Aceste celule cresc și populează buretele, „ceea ce permite formarea de rețele 3D de neuroni similar cu ceea ce puteți vedea în creierul uman”, spune Cairns.

Screeningul inițial a constatat că cinci compuși au produs „prevenirea cu adevărat robustă a acestor plăci”, spune ea.

Pe lângă compușii din ceaiul verde și resveratrol, cercetătorii au descoperit că curcumina din turmeric, medicamentul pentru diabetici Metformin și un compus numit citicolină au împiedicat formarea plăcilor și nu au avut efecte antivirale, notează Medical Xpress.

Ce efecte au cei doi compuși?

„Speram să găsim compuși care să fie inofensivi și să arate un anumit nivel de eficacitate”, a spus ea. Compușii de ceai verde și resveratrol au îndeplinit acest standard. „Am avut noroc că unii dintre aceștia au arătat o eficacitate destul de puternică. În cazul acestor compuși care au trecut de screening, practic nu rămânea nicio placă vizibilă după aproximativ o săptămână”, a spus Cairns.

Catechinele din ceaiul verde, molecule din frunzele de ceai care au un efect antioxidant, au fost explorate ca un potențial tratament pentru cancer, iar resveratrolul a fost testat pentru proprietățile sale anti-îmbătrânire.

Cairns a avertizat că observarea efectelor în laborator „nu se traduce întotdeauna în ceea ce am putea vedea la un pacient”. Unii compuși nu traversează bariera hemato-encefalică, ceea ce ar fi esențial în cazul bolii Alzheimer, iar unii au o biodisponibilitate scăzută, ceea ce înseamnă că nu sunt absorbiți ușor în organism sau în sânge.

Cu toate acestea, descoperirea este semnificativă, deoarece nu există nici un tratament pentru Alzheimer sau o modalitate de a preveni progresia acestei boli, în afară de mai multe medicamente potențiale care sunt încă în teste, spune Cairns. Compuși precum aceștia doi care arată o anumită eficacitate și sunt cunoscuți a fi siguri și ușor accesibili ar putea fi luați ca supliment sau consumați ca parte a dietei cuiva, adaugă ea.

Ce alimente ar trebui să consumăm?

„De exemplu, sursele naturale de resveratrol includ vinul roșu, anumite fructe precum strugurii, afinele și merișoarele, arahidele, fisticul și cacaua”, spune Cairns.

„Deși este încurajator să poți lua măsuri ca acestea pentru a preveni potențialul de neurodegenerare în viitor, este, de asemenea, important să te consulți cu furnizorul tău de asistență medicală înainte de a face orice modificări majore în dieta ta”, a subliniat cercetătoarea.

Privind în perspectivă, un potențial domeniu de cercetare pentru oamenii de știință și pentru companiile farmaceutice ar fi să ia proprietățile benefice ale acestor compuși și să „încerce să le îmbunătățească pentru a-i face mai biodisponibili sau pentru a le face să pătrundă puțin mai bine în bariera hemato-encefalică”, concluzionează Cairns.

Copiii care sunt complet sinceri, în loc să mintă, sunt judecați mai aspru de către adulți

De ce sunt vegetarienii mai predispuși la depresie față de consumatorii de carne?

Cartofii putrezi ar putea deveni antibiotice. Cum este posibil?

Tratamentul care redă vederea șoarecilor orbi i-a uimit pe cercetători