Home » Știință » Unele dintre dietele pe bază de plante ar putea afecta mediul și sănătatea consumatorului

Publicat: 15.11.2022

Dietele pe bază de plante, considerate a fi mai sănătoase, sunt asociate cu o mai bună stare a mediului, în timp ce modelele de alimentație mai puțin sănătoase bazate pe plante, care conțin mai multe alimente precum cerealele rafinate și băuturile îndulcite cu zahăr, necesită mai multe terenuri cultivate și îngrășăminte, potrivit unui nou studiu condus de cercetători de la Harvard T.H. Chan School of Health și Brigham and Women’s Hospital.

Rezultatele au arătat, de asemenea, că, dintre toate grupurile de alimente din alimentația participanților, carnea roșie și cea procesată au avut cel mai mare impact asupra mediului. Acestea au produs cea mai mare parte a emisiilor de gaze cu efect de seră și au avut nevoie de cea mai mare cantitate de apă pentru irigații, terenuri cultivate și îngrășăminte, potrivit Medical Xpress.

„Diferențele dintre dietele cu plante au fost surprinzătoare, deoarece acestea sunt adesea prezentate ca fiind universal sănătoase și bune pentru mediu, dar este mai nuanțat decât atât. Pentru a fi clar, nu afirmăm că dietele mai puțin sănătoase pe bază de plante sunt mai rele pentru mediu decât cele pe bază de animale. Cu toate acestea, constatările noastre arată că dietele bazate pe plante pot avea un impact diferit asupra sănătății și mediului”, a declarat Aviva Musicus, cercetător postdoctoral în cadrul Departamentului de Nutriție de la Harvard Chan School și autor corespondent al studiului.

Dietele pe bază de plante, diferențe semnificative în raport cu organismul uman

Studiul, care este unul dintre primele care analizează simultan impactul asupra sănătății și a mediului al diferitelor diete pe bază de plante, a fost publicat în ediția din 2022 a revistei The Lancet Planetary Health.

Cercetări anterioare au documentat faptul că diferite tipuri de diete pe bază de plante au diverse efecte asupra sănătății. De exemplu, dietele bazate pe plante mai bogate în cereale integrale, fructe, legume, nuci, leguminoase, uleiuri vegetale și ceai/cafea sunt asociate cu un risc redus de boli cronice, în timp ce dietele pe bază de plante bogate în sucuri de fructe, băuturi îndulcite cu zahăr, cereale rafinate, cartofi și dulciuri/deseuri sunt asociate cu un risc crescut de boli cronice.

Cu toate acestea, au fost efectuate puține cercetări care să determine impactul acestor abordări alimentare asupra mediului, cum ar fi emisiile de gaze cu efect de seră, utilizarea terenurilor de cultură de înaltă calitate, azotul din îngrășăminte și apa de irigații.

Ce înseamnă o dietă sănătoasă, pe bază de plante vs. o dietă considerată nesănătoasă, bazată pe plante?

Cercetătorii au analizat aportul alimentar a peste 65.000 de persoane și au examinat asocierile dietelor lor cu rezultatele de sănătate, inclusiv riscurile relative de boli cardiovasculare, și cu impactul asupra mediului.

Pentru a diferenția modelele alimentare pe bază de plante, cercetătorii au caracterizat dietele participanților folosind diverși indici alimentari, inclusiv indicii dietetici sănătoși și nesănătoși pe bază de plante.

Scorurile mai mari la indicele de dietă nesănătoasă bazată pe plante au indicat un consum mai mare de cereale rafinate, băuturi zaharoase, sucuri de fructe, cartofi și dulciuri; în timp ce scorurile mai mari la indicele de dietă sănătoasă bazată pe plante au indicat un consum mai mare de legume, fructe, cereale integrale, nuci, leguminoase, uleiuri vegetale și ceai sau cafea.

Repercusiuni asupra mediului, în funcție de dietele pe bază de plante

Participanții care au consumat alimente sănătoase pe bază de plante au prezentat un risc mai scăzut de boli cardiovasculare, iar aceste diete au avut emisii mai mici de gaze cu efect de seră și o utilizare mai redusă a terenurilor de cultură, a apei de irigare și a îngrășămintelor azotate decât dietele cu un conținut mai ridicat de alimente nesănătoase pe bază de plante și animale.

Participanții care au avut diete nesănătoase pe bază de plante au prezentat un risc mai mare de boli cardiovasculare, iar dietele lor au necesitat mai multe terenuri de cultură și îngrășăminte decât dietele care aveau un conținut mai ridicat de alimente sănătoase pe bază de plante și animale.

Constatările au întărit, de asemenea, studiile anterioare care arată că dietele mai bogate în alimente de origine animală, în special carnea roșie și carnea procesată, au un impact negativ mai mare asupra mediului decât dietele bazate pe plante.

Carnea de pui oferă mai multe proteine decât cea bazată pe plante, arată un studiu