Home » Știință » China plănuiește să construiască cel mai mare telescop optic din Asia

China plănuiește să construiască cel mai mare telescop optic din Asia

Publicat: 01.01.2023

China plănuiește să construiască cel mai mare telescop optic din Asia, iar planurile ambițioase aparțin Universității Peking din Beijing. Acesta ar putea fi un competitor al Telescopului Spațial James Webb al NASA.

Noul telescop va avea un diametru de șase metri până în 2024, în timp ce oglinda sa va fi extinsă la opt metri până în 2030. Proiectul, numit Expanding Aperture Segmented Telescope (EAST), „va îmbunătăți considerabil capacitățile de observare ale Chinei în astronomia optică”, potrivit unui comunicat transmis de Interesting Engineering.

Dacă totul merge conform planului, noua instalație ar deveni primul telescop optic de clasă mondială din emisfera estică, capabil să concureze cu instalații din emisfera vestică, din situri precum Mauna Kea din Hawaii, Atacama din Chile și Insulele Canare din largul coastei de nord-vest a Africii.

EAST, un proiect de până la 84 de milioane de dolari

EAST va fi construit pe muntele Saishiteng, lângă orașul Lenghu, din provincia Qinghai, pe platoul tibetan, la o altitudine de aproximativ 4.200 de metri. Acesta va fi format din 18 segmente de oglindă hexagonală, asemănătoare cu oglinda Telescopului Spațial James Webb al NASA. Oglinda ar avea un diametru de aproximativ șase metri.

O a doua etapă a proiectului privind telescopul ar prevedea adăugarea unui inel de 18 segmente hexagonale în jurul oglinzii, extinzând-o la un diametru mai mare de 7,9 metri până în 2030.

Se estimează că proiectul va costa între 69 și 84 de milioane de dolari.

Alte planuri mărețe ale Chinei privind construirea de telescoape

China a construit deja cel mai mare radiotelescop, cu o singură deschidere, din lume, numit FAST și are planuri mărețe de a lansa un mare observator spațial, cunoscut sub numele de Xuntian (care înseamnă „sondaj către ceruri”) încă de la sfârșitul anului 2023.

Xuntian va efectua studii spațiale de aploare asupra cerului și se așteaptă să înceapă operațiunile științifice în jurul anului 2024. Spre deosebire de telescopul spațial James Webb al NASA, Xuntian va fi suficient de aproape de Pământ pentru întreținere.

Xuntian va avea o deschidere de doi metri, alături de detectoare avansate. De asemenea, va fi de mărimea unui autobuz și va cântări peste zece tone.

Telescopul Spațial „ochi de homar”

Recent, presa internațională a dezvăluit că primul telescop spațial „ochi de homar” din lume, care va permite cercetătorilor să înregistreze cu precizie imagini cu raze X ale Universului, a fost testat cu succes în China.

Numit Lobster Eye Imager for Astronomy (LEIA), telescopul de 53 de kilograme a surprins deja fotografii de înaltă calitate ale surselor razelor X din Cosmos.

„Suntem foarte entuziasmați de rezultatele telescopului LEIA. Acestea arată că tehnologia noastră funcționează, iar observațiile precise ne-au întrecut așteptările”, a declarat astrofizicianul Yuan Weimin, cercetătorul-șef al misiunii, de la Observatorul Astronomic Național din Beijing.

Dacă națiunea își continuă eforturile actuale, în curând ar putea fi lider în domeniul observației spațiale, lucru de care pare să fie foarte mândră.

Telescopul Spațial James Webb dezvăluie indicii despre moleculele din galaxii