Home » Știință » Un virus „zombie” antic a fost reînviat după 50.000 de ani

Un virus „zombie” antic a fost reînviat după 50.000 de ani

Foto: Jean-Marie Alempic et al., Viruses, 2023
Publicat: 12.03.2023

Oamenii de știință au reînviat un virus „zombie” antic din permafrost și au descoperit că acesta încă ar putea infecta amibele unicelulare.

Șansele ca aceste virusuri să infecteze animalele sau oamenii sunt neclare, dar cercetătorii spun că virusurile din permafrost ar trebui considerate o amenințare pentru sănătatea publică.

Permafrostul este un strat de sol care rămâne complet înghețat pe tot parcursul anului, asta cel puțin înainte ca activitățile umane să înceapă să crească temperatura globală. Permafrostul acoperă 15% din uscatul din emisfera nordică.

Din cauza schimbărilor climatice, totuși, permafrostul se dezgheață rapid, scoțând la lumină o mulțime de relicve antice, de la virusuri și bacterii până la mamuți lânoși și un urs de cavernă impecabil conservat, scrie Science Alert.

Dezghețarea permafrostului scoate la iveală virusul „zombie” antic

Potrivit CNN, profesorul francez Jean-Michel Claverie a găsit tulpini din virusul „zombie” antic, vechi de 48.000 de ani, în câteva locuri de permafrost din Siberia. Cea mai veche tulpină, care datează de 48.500 de ani, a provenit dintr-o probă de sol dintr-un lac subteran, în timp ce cele mai tinere probe aveau o vechime de 27.000 de ani.

Una dintre mostrele tinere a fost descoperită în carcasa unui mamut lânos.

Unii oameni de știință se tem că, pe măsură ce schimbările climatice încălzesc Arctica, dezghețarea permafrostului ar putea elibera virusurile străvechi care nu au fost în contact cu viețuitoarele timp de mii de ani. Ca atare, plantele, animalele și oamenii ar putea să nu aibă imunitate la ele.

„Trebuie să vă amintiți că apărarea noastră imunitară a fost dezvoltată în contact strâns cu mediul microbiologic”, a declarat Birgitta Evengård, profesoară emerită la Departamentul de Microbiologie Clinică al Universității Umea (Suedia).

„Dacă există un virus ascuns în permafrost cu care nu am fost în contact de mii de ani, s-ar putea ca apărarea noastră imunitară să nu fie suficientă”, a adăugat ea.

„Este corect să ai respect pentru situație și să fii proactiv, nu doar reactiv. Și modalitatea de a lupta împotriva fricii este să ai cunoștințe”, a subliniat cercetătoarea.

Nu toți cercetătorii iau în serios aceste virusuri

Nu este prima dată când Claverie a reînviat virusuri străvechi, sau „virusuri zombie”, așa cum le numește el. El publică cercetări pe acest subiect din 2014 și spune că dincolo de munca sa, foarte puțini cercetători iau în serios aceste virusuri.

„Acest lucru sugerează în mod greșit că astfel de apariții sunt rare și că ‘virusurile zombie’ nu reprezintă o amenințare pentru sănătatea publică”, scriu Claverie și colegii săi într-o lucrare publicată în revista Viruses.

În acest studiu, Claverie și echipa sa au reușit să revigoreze mai multe tulpini noi de virusuri zombie și au descoperit că fiecare ar putea infecta amibele de cultură, o performanță, a spus Claverie, care ar trebui privită atât ca o curiozitate științifică, cât și ca o amenințare pentru sănătatea publică.

„Considerăm aceste virusuri care infectează amibe ca surogate pentru toate celelalte virusuri care s-ar putea găsi în permafrost”, a spus el.

„Vedem urme de foarte multe alte virusuri. Așa că știm că sunt acolo. Nu știm sigur dacă sunt încă în viață. Dar raționamentul nostru este că, dacă virusurile care pot infecta amibe sunt încă în viață, nu există un motiv pentru care celelalte nu ar putea fi în viață și capabile să infecteze gazde”, spune Claverie.

Este posibil ca bacteriile revenite la viață să fi făcut deja victime

Cercetările actuale asupra virusurilor înghețate, cum ar fi virusul „zombie” antic al lui Claverie, îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă mai multe despre cum funcționează aceste virusuri antice și dacă ele ar putea sau nu infecta animalele sau oamenii.

Și nu este vorba doar de virusuri. Și bacteriile antice ar putea fi eliberate și reactivate pentru prima dată după două milioane de ani pe măsură ce permafrostul se dezgheață.

Acest lucru s-a întâmplat, cred cercetătorii, când focarele infecției bacteriene cu antrax au apărut la oameni și reni în Siberia în 2016.

Aceasta poate fi o „problemă mai imediată de sănătate publică”, potrivit lucrării lui Claverie.

Oamenii de știință au identificat un element surprinzător, responsabil pentru ridurile noastre

Electrozii crescuți în creier, o viitoare soluție pentru afecțiunile neurologice

Ne iubesc câinii cu adevărat sau doar ne folosesc pentru adăpost și hrană?

Șoarecii preferă să se împerecheze, în loc să mănânce, iar cercetătorii au înțeles de ce