Home » Știință » „Betonul cosmic” este soluția cercetătorilor pentru construirea de habitate pe Marte

Foto: Aled Roberts/Universitatea Manchester
Publicat: 18.03.2023

Denumit StarCrete, „betonul cosmic” are o rezistență de 72 Megapascali (MPa), iar cea a betonului obișnuit este de 32 MPa.

La peste 50 de ani după ce primul om a pus piciorul pe Lună, omenirea se pregătește să facă următorii pași mari în explorarea spațiului. Luna și, în cele din urmă, Marte, vor fi primele destinații pentru stabilirea de așezări umane.

Oamenii de știință au testat diverse materiale pentru construirea unor habitate pe Marte. O inovație în acest domeniu vine de la oamenii de știință de la Universitatea din Manchester. Ei au dezvoltat StarCrete, care este compus din praf extraterestru, susține un comunicat de presă.

De ce este important betonul cosmic?

Întrucât nu ar fi posibilă o întoarcere rapidă pe Pământ în timpul acestor misiuni în spațiul profund, este important să ne bazăm pe materiale care pot fi găsite la fața locului. Exportul de materiale de infrastructură de pe Pământ ar fi prohibitiv de costisitor pentru agențiile spațiale.

Betonul cosmic a primit numele de „StarCrete”. Pe lângă praful extraterestru, acesta este compus din amidon de cartofi și sare.

Echipa a demonstrat că amidonul din cartofi, atunci când este amestecat cu praf de pe Marte simulat, acționează ca un agent de legare pentru acest beton. Materialul rezultat a fost de două ori mai puternic decât betonul obișnuit și ar putea fi folosit pentru construcții pe alte planete.

Studiul notează că StarCrete are o rezistență de 72 de megapascali (MPa), în timp ce betonul obișnuit are o rezistență de 32 MPa. Când a fost testat cu praf de pe Lună, StarCrete a atins chiar o rezistență de 91 MPa, conform Interesting Engineering.

Se adaugă o lacrimă de astronaut

Conform calculelor, un sac de 25 de kilograme de cartofi conține suficient amidon pentru a produce aproape o jumătate de tonă de StarCrete sau 213 cărămizi. De asemenea, cercetătorii au descoperit că sarea obișnuită (clorura de magneziu, care se găsește pe Marte) și lacrimile astronauților ar putea ajuta și mai mult la îmbunătățirea rezistenței acestui material.

Anterior, echipa a testat sângele uman și urina ca agenți de legare; cu toate acestea, acest lucru nu este practic pentru munca la scară largă, iar sănătatea astronauților ar putea fi pusă în pericol într-un mediu spațial aspru.

„Deoarece vom produce amidon ca hrană pentru astronauți, era logic să-l luăm în considerare pe acesta ca agent de legare, mai degrabă decât sângele uman. De asemenea, tehnologiile actuale de construcție mai necesită mulți ani de dezvoltare și energie considerabilă și echipamente grele suplimentare de procesare care toate adaugă costuri și complexitate unei misiuni”, a declarat Dr. Aled Roberts, de la Universitatea din Manchester și cercetător principal în acest proiect.

„StarCrete nu are nevoie de nimic din toate acestea și, prin urmare, simplifică misiunea și o face mai ieftină și mai fezabilă”, spune el.

Alternativa ecologică la betonul obișnuit

În plus, StarCrete ar putea fi o alternativă mai ecologică la betonul tradițional folosit pe Pământ. Producția de ciment și beton reprezintă aproximativ 8% din emisiile globale de CO2. După finalizarea acestui studiu, echipa va continua să experimenteze cu îmbunătățirea rezistenței StarCrete pentru utilizare ulterioară.

Studiul a fost publicat în revista Open Engineering.

O bacterie din sol ar putea permite producția de electricitate din aer