Home » Știință » Noi măsurători sugerează că galaxia Calea Lactee ar avea altă formă decât se credea

Publicat: 03.05.2023

O echipă de cercetători spațiali de la Academia Chineză de Științe, atât de la Observatorul Purple Mountain, cât și de la Observatorul Astronomic Național, a descoperit că viziunea tradițională conform căreia galaxia Calea Lactee ar avea patru brațe nu este corectă.

În lucrarea publicată în The Astrophysical Journal, grupul descrie analiza pe care a făcut-o asupra mai multor surse de date în încercarea de a obține o formă reală a Căii Lactee.

Timp de mulți ani, oamenii de știință din domeniul spațial și-au imaginat galaxia Calea Lactee ca o spirală, cu o protuberanță centrală și patru brațe principale în spirală – cu alte câteva brațe mai mici care se ramifică.

În ultimii ani, tehnologia telescoapelor s-a îmbunătățit și, odată cu aceasta, comunitatea științifică a realizat că marea majoritate a galaxiilor se conformează doar uneia dintre cele trei forme principale: spirală, neregulată și eliptică. De asemenea, cele mai multe au două brațe principale, spiralele împărțindu-se în brațe mai mici.

Calea Lactee ar avea doar două brațe principale

Se crede că aceste divizări au avut loc în urma coliziunilor cu alte galaxii sau roiuri. Astfel de observații sugerează că, dacă Calea Lactee este o galaxie spirală cu patru brațe, aceasta ar fi extraordinar de rară. Iar dacă ar fi așa, ar trebui să existe niște atribute unice care ar fi dus la o astfel de formă unică.

Cercetătorii care au depus acest nou efort sugerează că este mai probabil să fi greșit forma de la început. Ei cred că, la fel ca majoritatea celorlalte galaxii, Calea Lactee are doar două brațe principale.

Echipa de cercetători a ajuns la această concluzie analizând datele provenite de la o nouă generație de instrumente spațiale, toate acestea dispunând de o tehnologie care permite măsurarea distanței la care se află stelele individuale față de noi, scrie Phys.org.

Unul dintre aceste instrumente, notează echipa, are interferometria cu linie de bază lungă, care poate măsura cu mare precizie distanțele până la stelele care emit microunde.

Cea mai probabilă formă a Căii Lactee

Ei au folosit acest instrument pentru a măsura 200 de astfel de stele, pe care le-au folosit pentru a începe să construiască o hartă a Căii Lactee. De asemenea, echipa a folosit date de la observatorul spațial Gaia, care este folosit pentru a cartografia locația stelelor în raport cu Pământul.

Ei și-au concentrat atenția asupra stelelor O-B, care s-au dovedit a fi utile deoarece nu se mișcă prea mult după formare. Ei au adunat date despre 24.000 dintre ele și le-au adăugat la harta pe care o construiau. De asemenea, au adăugat date pentru aproape o mie de stele din roiurile deschise, tot prin amabilitatea Gaia.

Echipa a ajustat apoi aranjamentul stelelor la o spirală și, în acest fel, a descoperit că cea mai probabilă formă a Căii Lactee este o spirală cu două brațe principale care se întind spre exterior. Alte brațe mai scurte sunt mai îndepărtate și neregulate și nu sunt conectate la structura principală.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Marele Nor al lui Magellan are efecte nebănuite asupra galaxiei Calea Lactee

Test de cultură generală. De ce se numește galaxia noastră Calea Lactee?

Cum sună una dintre cele mai spectaculoase stele din Calea Lactee? Ascultă AICI!

Cât cântărește Calea Lactee? Astronomii au fost luați prin surprindere