Home » Știință » Doi cosmonauți ruși, prinși în flagrant în timp ce aruncă gunoi în spațiu

Doi cosmonauți ruși, prinși în flagrant în timp ce aruncă gunoi în spațiu

Cosmonauții Sergey Prokopyev și Dmitri Petelin lucrează în afara ISS. Sursa foto: NASA TV
Publicat: 10.05.2023

După ce au finalizat o plimbare spațială de peste șapte ore pentru a muta o ecluză dintr-o parte în alta a Stației Spațiale Internaționale (ISS), cosmonauții ruși Sergey Prokopyev și Dmitri Petelin au aruncat în mod intenționat o cantitate considerabilă de aparatură în spațiu.

„Pa pa”, a spus unul dintre cosmonauții ruși după ce a aruncat gunoiul în timpul transmisiunii în direct a plimbării spațiale. „Zboară frumos”, a adăugat cosmonautul.

Deși multora le-ar putea aduce aminte de cazurile în care unii șoferi sau pasageri aruncă gunoi pe geamul unei mașini, experții au spus că gunoiul va ajunge în atmosfera Pământului, iar în cele din urmă va arde.

În esență, cosmonauții au folosit atmosfera planetei noastre precum un incinerator uriaș.

Momentul poate fi vizionat AICI!

Arderea gunoiului spațial în atmosferă, o strategie consacrată

Însă, gestul a fost făcut în mod intenționat, iar experții au avertizat că obiectele rătăcite din echipamentul astronauților ar putea intensifica problema gunoiului spațial de pe orbita Pământului.

Totuși, așa ceva nu se întâmplă mereu intenționat. Spre exemplu, astronautul NASA Ed White a pierdut o mănușă de rezervă în timp ce se afla în afara navei spațiale Gemini 4 în 1965. În 2017, astronauții Peggy Whitson și Shane Kimbrough au pierdut un sac cu resturi în timpul unei plimbări spațiale.

Totuși, arderea gunoiului spațial în atmosferă a devenit o strategie consacrată pentru Stația Spațială Internațională. Membrii echipajului încarcă în mod regulat gunoi într-o navă cargo Cygnus, iar gunoiul de la interior arde la reintrarea în atmosferă.

Gestul cosmonauților ruși nu pare tocmai în regulă

Multe alte obiecte făcute de om care orbitează momentan planeta, inclusiv sateliții SpaceX, au fost concepute pentru a arde în atmosferă la sfârșitul vieții, potrivit Futurism.

Chiar și așa, gestul cosmonauților ruși nu pare tocmai în regulă. Orbita Terrei a devenit incredibil de aglomerată în ultimii ani, pe măsură ce eforturile de explorare ale omenirii s-au intensificat.

Departamentul Apărării din SUA monitorizează mai bine de 23.000 de obiecte mai mari decât o minge de softball pe orbita Pământului. Experții estimează că există momentan 100 milioane de bucăți de resturi cu un diametru aproximativ de 1 milimetru care aglomerează spațiul din jurul planetei noastre.

Chiar dacă sunt mici, obiectele de pe orbită pot face ravagii

Deși 1 milimetru ar putea părea nesemnificativ, astfel de obiecte pot cauza pagube considerabile. Stația Spațială Internațională a trebuit să efectueze numeroase manevre de-a lungul anilor pentru a evita gunoiul spațial.

Însă, rămâne de văzut dacă vreodată stația spațială va fi nevoită să evite gunoiul aruncat chiar de echipajul său.

Europa vrea să construiască o rachetă cu propulsie nucleară pentru explorarea spațiului îndepărtat