Home » Știință » Un ciclon polar a fost observat pentru prima dată pe Uranus

Un ciclon polar a fost observat pentru prima dată pe Uranus

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/VLA
Publicat: 24.05.2023

Pentru prima dată, oamenii de știință de la NASA au obținut dovezi care sugerează prezența unui ciclon polar pe planeta Uranus. În urma analizării undelor radio emise de gigantul de gheață, cercetătorii au detectat un fenomen la polul nord al planetei.

Descoperirile confirmă o părere larg răspândită despre toate planetele cu atmosfere substanțiale din Sistemul Solar. Fie că planetele sunt alcătuite din rocă sau gaz, atmosferele lor prezintă semne ale unui vortex la poli.

Oamenii de știință știut de mult timp că polul sud al planetei Uranus are astfel de fenomene. Imaginile surprinse de sonda Voyager 2 de la NASA au dezvăluit vânturi la centrul polar ce se deplasează mai repede decât restul regiunii polare. Măsurătorile cu infraroșu ale sondei nu au detectat schimbări de temperatură, însă acestea au fost detectate de noile descoperiri.

Aerul cald și uscat sugerează prezența unui ciclon puternic

Folosind antenele radio uriașe de la observatorul Very Large Array din statul american New Mexico, cercetătorii au privit dincolo de norii lui Uranus și au aflat că aerul care circulă la polul nord pare să fie mai cald și mai uscat, iar asta sugerează prezența unui ciclon puternic.

Colectate în 2015, 2021 și 2022, observațiile au pătruns mai adânc în atmosfera lui Uranus decât orice altă cercetare de până acum, arată un comunicat al NASA.

„Aceste observații ne arată […] povestea lui Uranus. Este o lume mult mai dinamică decât ai putea crede”, a spus Alex Akins, autor coordonator al studiului și cercetător la Jet Propulsion Laboratory al NASA din sudul Californiei.

Uranus are un drum lung de parcurs prin Sistemul Solar

Momentan, Uranus este mai vizibil pe cerul nostru, mulțumită poziției planetei pe orbită. Această planetă are un drum lung de parcurs prin Sistemul Solar, având nevoie de 84 de ani pentru a finaliza un tur complet, iar în ultimele decenii polii săi nu au fost orientați spre Terra.

Începând cu 2015, oamenii de știință au avut parte de o priveliște mai bună și au reușit să observe mai bine atmosfera polară.

Fenomene identificate la polii fiecărei planete din Sistemul Solar cu o excepție

Ciclonul de pe Uranus, având aer cald și uscat în centrul său, este asemănător cu cele surprinse de sonda Cassini pe Saturn. Odată cu noile descoperiri, cicloanele (care se rotesc în aceeași direcție ca rotația planetei) sau anti-cicloanele (care se rotesc în direcția opusă) au fost acum identificate la polii fiecărei planete din Sistemul Solar cu excepția lui Mercur, care nu are o atmosfera substanțială.

Totuși, spre deosebire de uraganele de pe Terra, cicloanele de pe Uranus și Saturn nu sunt formate deasupra apei (niciuna dintre planete nu conține apă în stare lichidă, din câte știm până acum), și nu se mișcă, fiind blocate la poli.

Cercetătorii vor monitoriza îndeaproape noul ciclon descoperit pe Uranus pentru a vedea cum evoluează în timp.

Studiul care descrie ciclonul observat pe Uranus a fost publicat în Geophysical Research Letters.

Bateriile inspirate de tehnologia NASA ar putea funcționa până la 30 de ani