Home » Știință » Oamenii care locuiesc în apropiere de spații verzi sunt cu 2,5 ani mai tineri

Oamenii care locuiesc în apropiere de spații verzi sunt cu 2,5 ani mai tineri

Publicat: 07.07.2023

Parcurile și spațiile verzi ale orașului ajută la combaterea căldurii, la creșterea biodiversității și la insuflarea unui sentiment de calm în „jungla urbană”. De asemenea, trăitul în apropierea spațiilor verzi ne face mai tineri.

Trăitul în apropierea spațiilor verzi încetinește îmbătrânirea biologică, oamenii care au acces la acestea fiind în medie cu 2,5 ani mai tineri din punct de vedere biologic decât ceilalți.

Asta arată un studiu publicat recent în Science Advances.

„Traiul în apropiere de mai multă verdeață te poate ajuta să fii mai tânăr decât vârsta ta reală”, a declarat Kyeezu Kim, autoare principală a studiului și cercetătoare postdoctorală la Facultatea de Medicină Feinberg din cadrul Universității Northwestern (SUA).

„Credem că descoperirile noastre au implicații semnificative pentru planificarea urbană în ceea ce privește extinderea infrastructurii verzi pentru a promova sănătatea publică și a reduce disparitățile în materie de sănătate”, spune ea.

Nu este prima dată când este dovedit științific

Expunerea la spații verzi a fost anterior asociată cu o sănătate cardiovasculară mai bună și cu rate mai scăzute de mortalitate. Se crede motivul este dat de activitatea fizică și interacțiunile sociale crescute, dar nu era clar dacă parcurile chiar încetinesc îmbătrânirea la nivel celular, notează Medical Xpress.

Pentru a afla răspunsul, echipa de cercetători a examinat modificările chimice ale ADN-ului cunoscute sub numele de „metilare”.

Lucrările anterioare au arătat că așa-numitele „ceasuri epigenetice” bazate pe metilarea ADN-ului pot fi un bun predictor al problemelor de sănătate precum bolile cardiovasculare, cancerul, funcția cognitivă și un mod mai precis de măsurare a vârstei decât anii calendaristici.

Cifrele vorbesc de la sine

Kim și colegii ei au analizat peste 900 de persoane albe și de culoare din patru orașe americane, Birmingham, Chicago, Minneapolis și Oakland, pe o perioadă de 20 de ani, din 1986 până în 2006.

Folosind imagini din satelit, echipa a evaluat cât de aproape erau adresele rezidențiale ale participanților de vegetația și parcurile din jur și a asociat aceste date cu probe de sânge prelevate în anii 15 și ani 20 ai studiului pentru a determina vârsta lor biologică.

Echipa a construit modele statistice pentru a evalua rezultatele și pentru a ajusta alte variabile, cum ar fi educația, venitul și factorii comportamentali precum fumatul, care ar fi putut influența rezultatele.

Ei au descoperit că oamenii ale căror case aveau 30% spațiu verde pe o rază de cinci kilometri împrejur erau în medie cu 2,5 ani mai tineri din punct de vedere biologic, în comparație cu cei ale căror case erau înconjurate de spațiu verde în proporție de doar 20%.

Beneficiile nu au fost împărțite în mod egal. Persoanele de culoare cu mai mult acces la spațiul verde erau cu doar un an mai tinere din punct de vedere biologic, în timp ce persoanele albe erau cu trei ani mai tinere.

„Avem dovezi științifice mai multe și mai bune”

„Alți factori, cum ar fi stresul, calitățile spațiului verde înconjurător și alt sprijin social, pot influența beneficiile aduse de spațiile verzi în ceea ce privește îmbătrânirea biologică”, a spus Kim, explicând disparitățile, care necesită studii suplimentare.

De exemplu, parcurile din cartierele defavorizate utilizate pentru activități ilicite ar putea fi mai puțin frecventate, anulând beneficiile.

Următorii pași ar putea implica investigarea legăturii dintre spațiile verzi și rezultate specifice de sănătate, a adăugat ea. De asemenea, nu este încă clar modul în care verdeața reduce îmbătrânirea, se știe doar că o face, a adăugat Kim.

„Avem dovezi științifice mai multe și mai bune pentru a crește și promova utilizarea spațiilor verzi urbane”, a adăugat epidemiologul Emanuel Franco, care nu a fost implicat în studiu.

Ar putea ADN-ul să-ți prezică destinul? Iată cum poți să-ți iei viața în propriile mâini