Home » Știință » Telescopul Hubble a surprins bolovani „care evadează” din asteroidul Dimorphos după impactul cu DART

Credit foto: NASA, ESA, David Jewitt (UCLA); Alyssa Pagan (STScI)
Publicat: 24.07.2023

Cea mai recentă descoperire a Telescopului Spațial Hubble despre ce se întâmplă cu asteroidul Dimorphos în urma experimentului DART (Double Asteroid Redirection Test) al NASA dezvăluie informații interesante.

DART a avut un impact intenționat asupra lui Dimorphos pe 26 septembrie 2022, modificând ușor traiectoria orbitei sale în jurul asteroidului mai mare Didymos.

Astronomii care folosesc sensibilitatea extraordinară a lui Hubble au descoperit un roi de bolovani care au fost probabil scuturați de pe asteroid atunci când NASA a izbit în mod deliberat nava spațială de asteroid, de o jumătate de tonă, în Dimorphos.

Cei 37 de bolovani liberi au dimensiuni cuprinse între un metru și un metru și jumătate și 22 de metri în diametru, pe baza fotometriei Hubble.

Bolovanii reprezintă aproximativ 0,1% din masa lui Dimorphos

Aceștia se îndepărtează de asteroid cu viteza de mers a unei broaște țestoase gigantice. Masa totală a acestor bolovani detectați reprezintă aproximativ 0,1% din masa lui Dimorphos.

„Aceasta este o observație spectaculoasă – mult mai bună decât ne așteptam. Vedem un nor de bolovani care transportă masă și energie departe de ținta de impact. Numărul, dimensiunile și formele bolovanilor sunt în concordanță cu faptul că aceștia au fost smulși de pe suprafața lui Dimorphos în urma impactului”, a declarat David Jewitt de la Universitatea California din Los Angeles, un cercetător planetar care a folosit Hubble pentru a urmări schimbările din asteroid în timpul și după impactul DART.

„Acest lucru ne spune pentru prima dată ce se întâmplă atunci când lovești un asteroid și vezi materialul care iese până la cele mai mari dimensiuni. Bolovanii sunt unele dintre cele mai slabe lucruri imaginate vreodată în interiorul Sistemului Solar.”

DART a avut un impact intenționat cu Dimorphos în septembrie 2022

Jewitt spune că acest lucru deschide o nouă dimensiune pentru studierea urmărilor experimentului DART cu ajutorul viitoarei nave spațiale Hera a Agenției Spațiale Europene, care va ajunge la asteroidul binar la sfârșitul anului 2026.

Hera va efectua un studiu detaliat post-impact al asteroidului vizat.

„Norul de bolovani va fi încă în curs de dispersie atunci când va sosi Hera”, a declarat Jewitt. „Este ca un roi de albine ce se extinde foarte încet și care, în cele din urmă, se va răspândi de-a lungul orbitei perechii binare în jurul Soarelui”.

Cel mai probabil, bolovanii nu sunt bucăți sfărâmate ale micului asteroid cauzate de impact. Aceștia erau deja împrăștiați pe suprafața asteroidului, așa cum reiese din ultima fotografie de aproape realizată de nava spațială DART cu doar două secunde înainte de coliziune, când se afla la doar 11 km deasupra suprafeței, scrie EurekAlert.

INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară

Ce a lăsat în urmă coliziunea dintre DART și Dimorphos? Primele rezultate de la telescoapele ESO

NASA, surprinsă de efectele misiunii DART. „Impactul cu Dimorphos a fost doar începutul!”

Ce a lăsat în urmă asteroidul lovit de nava spațială DART?