Home » Știință » Întrebarea „arzătoare”: dacă ne dăm cu cremă de protecție solară, ne mai bronzăm? Iată răspunsul!

Publicat: 25.07.2023

Pe măsură ce temperaturile cresc, tot mai mulți oameni caută produse de protecție solară. Însă unii vor și să meargă la plajă, așa că se întreabă dacă produsele de protecție solară previn bronzarea. În cele ce urmează, vom încerca să răspundem la această întrebare.

Știm cu toții care sunt pericolele aduse de Soare (arsurile, cancerul de piele și îmbătrânirea prematură), precum și capacitatea produselor de protecție solară de a le combate.

Cu toate acestea, poate că nu suntem atât de familiarizați cu știința care stă la baza acestui lucru.

Cum funcționează produsele de protecție solară?

Protecția solară protejează pielea de radiațiile ultraviolete (UV). Astfel, prelungește timpul pe care îl putem petrece expuși la Soare înainte de a ne arde.

Arsurile solare, sau eritemul solar, apar atunci când UV deteriorează celulele din epidermă, stratul superior al pielii. Sistemul imunitar răspunde prin creșterea fluxului de sânge în zonă, ceea ce face ca pielea să pară roșie și fierbinte la atingere. Globulele albe din sânge încep apoi să elimine celulele deteriorate, provocând mâncărime și așa-numite cojire a pielii.

Pentru a preveni acest lucru, crema de protecție solară împiedică razele UV să provoace daune și face acest lucru fie prin absorbția lor (protecție solară chimică), fie prin reflectarea lor (crema solară fizică).

Cremele solare pe bază de substanțe chimice includ avobenzonă, octinoxat și oxibenzonă, care transformă UV în căldură înainte de a le elimina din organism. De cealaltă parte, principalele ingrediente active ale cremelor solare fizice sunt dioxidul de titan și oxidul de zinc, care acționează ca o barieră, împrăștiind razele UV departe de piele, explică IFLScience.

Există două tipuri de radiații UV: UVA și UVB. Potrivit Centers for Disease Control and Prevention (CDC; din SUA), aproape toată radiația UV care ajunge pe Pământ este UVA, care pătrunde mai adânc în piele. Din acest motiv, este responsabilă pentru îmbătrânirea pielii, în timp ce radiația UVB este asociată cu majoritatea arsurilor solare. Cremele de protecție solară cu spectru larg ne protejează de ambele tipuri de radiații.

Produsele de protecție solară previn bronzarea?

Ne bronzăm deoarece ultravioletele măresc producția de melanină, un pigment care ne colorează ochii și părul, pe măsură ce pielea noastră încearcă să prevină daune suplimentare.

„Nu există un bronz sănătos”, afirmă Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA. Bronzul este un răspuns la deteriorarea epidermei și este asociat cu un risc crescut de cancer de piele.

Așadar, produsele de protecție solară previn bronzarea? Deoarece bronzarea este cauzată de razele UV, despre care acum știm că sunt blocate sau absorbite de cremele de protecție solară, purtarea de protecție solară previne bronzarea într-o oarecare măsură.

„Bronzarea este cauzată în principal de razele UVA și, dacă folosim un produs cu spectru larg, UVA/UVB, cei mai mulți dintre noi nu se bronzează”, a spus dermatologul Loretta Ciraldo.

Acestea fiind spuse, nicio protecție solară nu blochează 100% din razele UV, ceea ce înseamnă că încă ne putem bronza puțin în timp ce o purtăm.

„Excepție sunt persoanele care sunt puternic pigmentate, la care chiar și cantitățile minime de UVA pe care le poate permite SPF-ul le va bronza pielea”, a adăugat Ciraldo.

În cele din urmă, totuși, acesta este un lucru bun. S-ar putea să nu ne bronzăm în timp ce suntem acoperiți cu un produs cu SPF 50, dar suntem mai bine protejați față de deteriorarea pielii și de unele dintre celelalte efecte neplăcute ale Soarelui.

Pentru o siguranță maximă la Soare, se recomandă mai multe măsuri de protecție solară.

O formă severă de boală hepatică ar putea fi inversată de scăderea rapidă în greutate

Cauza bolilor autoimune precum artrita reumatoidă ar putea fi în frigider

Motivul pentru care unii copii încă se mai nasc cu o coadă

Un nou studiu ar fi găsit sursa bolilor renale. Unde se află de fapt?