Home » Știință » Descoperire năucitoare: Astrofizicienii au găsit o galaxie fără materie întunecată

Publicat: 25.07.2023

O echipă internațională de astrofizicieni condusă de Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) și Universitatea din La Laguna (ULL), ambele instituții din Spania, a găsit primele dovezi care arată o galaxie fără materie întunecată.

Descoperirea uluitoare pune la încercare modelul cosmologic standard și ar putea ajuta la găsirea de noi informații despre materia întunecată datorită absenței acesteia din galaxia NGC 1277, se arată într-un comunicat de presă.

Cercetătorii, care și-au publicat descoperirile în jurnalul Astronomy and Astrophysics, au descoperit că galaxia NGC 1277, care are masa de câteva ori mai mare decât cea a Căii Lactee, are o distribuție a masei care indică lipsa materiei întunecate.

Cum poate exista galaxia fără materie întunecată?

Conducătorul studiului, Sebastién Comerón, de la IAC și ULL, a explicat că „acest rezultat nu se potrivește cu modelele cosmologice acceptate în prezent, care includ materie întunecată”.

În modelul standard de cosmologie existent, galaxiile masive sunt compuse în principal din materie întunecată. În timp ce materia întunecată nu a fost niciodată observată direct, ea este dedusă datorită atracției gravitaționale observabile asupra obiectelor cosmice din jur, cum ar fi planetele și stelele, explică Interesting Engineering.

Galaxia fără materie întunecată este un exemplu extrem de rar de „galaxie relicvă”, ceea ce înseamnă că este suficient de departe încât să nu fi avut interacțiuni cu vecinii săi galactici. Se crede că galaxiile relicve sunt rămășițele galaxiilor gigantice care s-au format în Universul timpuriu.

„Importanța galaxiilor relicve pentru a ne ajuta să înțelegem cum s-au format primele galaxii a fost motivul pentru care am decis să observăm NGC 1277 cu un spectrograf de câmp integral. Din spectre, am realizat hărți cinematice care ne-au permis să stabilim distribuția masei în interiorul galaxiei pe o rază de aproximativ 20.000 de ani-lumină”, a spus Comerón.

Câtă materie întunecată ar trebui să aibă o galaxie?

În esență, echipa a descoperit că distribuția totală de masă a galaxiei NGC 1277 a fost echivalentă doar cu distribuția stelelor, mai degrabă decât și cu procentajul suplimentar de materie întunecată asociat de obicei cu o galaxie mare.

Conform modelelor cosmologice de astăzi, o galaxie cu masa lui NGC 1277 ar trebui să aibă cel puțin 10% din masă sub formă de materie întunecată și procentajul poate crește până la 70%.

În lucrare, oamenii de știință au formulat ipoteze cu privire la NGC 1277, inclusiv pe aceea că interacțiunea gravitațională cu mediul înconjurător din clusterul de galaxii în care se află această galaxie ar fi putut elimina materia ei întunecată.

Cu toate acestea, „enigma despre cum se poate forma o galaxie masivă fără materie întunecată rămâne nedescifrată”, a spus Comerón. În continuare, echipa va efectua observații ulterioare cu instrumentul WEAVE de pe telescopul William Herschel (WHT) de la Observatorul Roque de los Muchachos din La Palma, din Insulele Canare.

Dacă cercetătorii pot confirma că NGC 1277 nu are materie întunecată, acest lucru ar putea avea un impact masiv asupra înțelegerii cosmosului și ar putea pune la îndoială modelele alternative pentru materia întunecată care se bazează pe faptul că fenomenul misterios este aproape uniform în întregul univers.

Marte are un interior ciudat, sugerează sonda InSight

Telescopul Webb a fotografiat toți cei patru giganți gazoși ai Sistemului Solar

Un număr record de pete solare a fost observat pe suprafața Soarelui

Test de cultură generală. Care este diferența dintre nova și supernova?