Home » Știință » O predicție faimoasă a lui Alan Turing, confirmată pentru prima dată prin experimente

Alan Turing, părintele informaticii. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 25.08.2023

Adesea, când ne gândim la tipare, ne imaginăm ceva cu regularitate geometrică, dar acestea nu sunt singurele tipare care există. Tiparele din natură sunt numeroase, iar multe nu sunt deloc geometrice, deși sunt clar distinctive, de exemplu, petele de pe o girafă. S-ar putea să nu înțelegem instinctiv regulile din spatele acestor tipare, dar, din fericire, Alan Turing a făcut-o pentru noi. Aceleași reguli au fost acum arătate în modul în care germinează semințele de chia.

Alan Turing este considerat părintele informaticii, persoana care a descoperit cum să descifreze mașinăria germană Enigma, scurtând cel de-Al Doilea Război Mondial și salvând nenumărate vieți, și pentru că a fost persecutat de statul britanic pentru că era homosexual.

Printre realizările sale mai puțin cunoscute, există o lucrare din 1952 intitulată „Baza chimică a morfogenezei”. În aceasta, Turing descrie modul în care anumite modele apar dintr-o stare omogenă și uniformă, amintește IFLScience.

Tiparele din natură prezise de Turing, confirmate

„Atunci când ne gândim la petele unui leopard sau la dungile unui tigru, acestea sunt modele în care există acest element, dunga sau pata, care se repetă, dar nu se repetă perfect. Nu există acea regularitate perfectă pe care o vedem la, să zicem, o tablă de șah. Dar există o formă, o trăsătură care se repetă în spațiu”, a declarat Ben Balas, profesor de psihologie la Universitatea de Stat din Dakota de Nord (SUA).

Oamenii de știință au bănuit că aceleași modele pot fi aplicate comportamentului plantelor în creștere, în special în locurile în care disponibilitatea resurselor, cum ar fi apa, este limitată, cum ar fi regiunile semi-aride. Dar acest lucru a fost greu de demonstrat.

Cercetătorii au reușit acum să simuleze modul în care apar tiparele din natură. Ei cred că este prima dată când modelele Turing în creșterea vegetației au fost validate prin experimente.

Ce au arătat semințele de chia?

Echipa a crescut semințe de chia în patru substraturi cu niveluri diferite de difuzie, irigare și evaporare. Cercetătorii au avut și simulări setate cu aceiași parametri. Ei au arătat că, indiferent de disponibilitatea apei, semințele de chia se aliniază cu așteptările date de modelele matematice.

Cercetarea a fost prezentată la începutul acestui an la reuniunea din martie a Societății Americane de Fizică.

Oamenii de știință ar fi la un pas să descopere a cincea forță a naturii