Home » Știință » Descoperirea unor obiecte aflate dincolo de Pluto ar putea dezvălui o regiune necunoscută a Sistemului Solar

Publicat: 09.10.2023

Este posibil ca astronomii să fi detectat mai multe obiecte aflate dincolo de Pluto și de Centura Kuiper, la marginea Sistemului Solar, sugerând că ar putea exista o „a doua Centura Kuiper”, la fel de masivă, care se ascunde dincolo de orbita lui Pluto.

Influența Soarelui ajunge mult mai departe în spațiu decât cele opt planete care orbitează în jurul lui. Dincolo de Neptun, Sistemul Solar se întinde până la aproximativ 100 de unități astronomice (AU), ceea ce înseamnă de 100 de ori distanța dintre Pământ și Soare. Pentru context, cea mai îndepărtată planetă de Soare, Neptun, se află la aproximativ 30 AU de steaua noastră.

Dincolo de marginea Sistemului Solar, sau heliopauza, se află Norul Oort, un rezervor de comete și asteroizi care sunt menținute libere de gravitația Soarelui, care se întinde până la cel puțin 1.000 AU de la Soare și probabil chiar mai departe.

Cel mai îndepărtat obiect vizitat de o navă spațială

Dar majoritatea celor mai mari asteroizi, comete și alte obiecte mari cunoscute care se află dincolo de orbita lui Neptun sunt aflate în Centura Kuiper, care se întinde între 30 și 50 AU de la Soare.

Locuitorii renumiți ai Centurii Kuiper includ planeta pitică Pluto și obiectul dublu lobat Arrokoth, cel mai îndepărtat obiect vizitat de o navă spațială. Planeta Nouă, dacă există, ar pândi și ea undeva în Centura Kuiper. Până acum, foarte puține obiecte masive din sistemul nostru solar au fost găsite dincolo de Centura Kuiper, notează Live Science.

12 obiecte aflate dincolo de Pluto ar putea face parte din a doua Centură Kuiper

Cercetătorii au descoperit cele 12 obiecte aflate dincolo de Pluto potențial masive la aproximativ 60 AU de la Soare în timp ce căutau noi ținte pentru sonda spațială New Horizons a NASA, sonda care a studiat Pluto și Arrokoth de aproape, care se află acum la aproximativ 57 AU de Soare, în timp ce continuă să se îndrepte spre heliopauză.

Echipa a folosit Inteligența Artificială pentru a verifica rapid ceea ce altfel ar fi fost date de câteva săptămâni, capturate de Telescopul Subaru de pe vulcanul Mauna Kea, din Hawaii.

Cercetătorii și-au prezentat concluziile la cea de-a 54-a Conferință de Știință Selenară și Planetară, care a avut loc la Houston, Texas, la mijlocul lunii martie. (Descoperirile nu au fost încă evaluate de colegi sau acceptate pentru publicare.)

Aceste obiecte aflate dincolo de Pluto par să confirme observații mai vechi

Echipa nu este surprinsă de constatări. În comparație cu alte sisteme de stele observate, Sistemul Solar este „extrem de mic”, a declarat autorul principal al studiului, Wesley Fraser, astrofizician la Consiliul Național de Cercetare din Canada. Aceste obiecte aflate dincolo de Pluto recent detectate sugerează că sistemul nostru solar este mult mai masiv, ceea ce s-ar potrivi mai bine cu ceea ce știu astronomii despre alte sisteme stelare, a adăugat el.

Descoperirile ar putea sprijini, de asemenea, datele colectate de New Horizons, care a fost bombardată continuu de praf pe măsură ce se aventura mai adânc în spațiu, a declarat coautorul studiului Alan Stern, investigatorul principal al misiunii New Horizons. „Și cea mai simplă explicație pentru asta este că există mai multe lucruri pe care nu le-am detectat”, a adăugat el.

Distanța de 10 AU dintre Centura Kuiper și noile obiecte observate sugerează și că acestea sunt atrase în direcția opusă a Centurii de către ceva mai masiv, care ar putea fi o altă Centură Kuiper mai îndepărtată, plină de obiecte necunoscute, au spus cercetătorii.

Cercetătorii nu au ajuns la un consens

Dar nu toată lumea este convinsă de noile descoperiri.

În iunie, un sondaj similar care a folosit telescopul Víctor M. Blanco, din Chile, a observat o zonă diferită de cer, dar a descoperit doar un obiect mai departe de 50 AU.

„Dacă există într-adevăr o nouă centură, acesta este un lucru super interesant”, a declarat conducătorul studiului, Pedro Bernardinelli, astronom la Universitatea din Washington (SUA). Dar „de ce nu vedem aceste lucruri?”, s-a întrebat el. (De asemenea, rezultatele acestui studiu încă nu au fost evaluate de colegi).

Cercetătorii sortează în prezent datele mai recente pe care le-au colectat după descoperirea lor, pentru a încerca să o confirme. Dar dacă vin cu mâna goală, există o șansă ca nava spațială New Horizons să poată găsi în continuare aceste obiecte, deoarece misiunea sa actuală a fost extinsă până la sfârșitul anului 2029.

De ce vor astronomii să instaleze un telescop pe fața nevăzută a Lunii?

Primele imagini directe cu rețeaua vastă a Universului întunecat