Home » Știință » Planeta Marte ar fi fost „locuibilă” în trecutul îndepărtat, a descoperit roverul Curiosity al NASA

Craterul Gale. Credit foto: NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU Berlin/MSSS
Publicat: 02.05.2024

Rocile studiate de roverul Curiosity al NASA au dezvăluit indicii ale unui trecut locuibil pe Marte, în urmă cu miliarde de ani.

În Craterul Gale de pe planeta Marte, roverul Curiosity a descoperit o cantitate surprinzătoare de oxid de mangan, un mineral găsit de obicei în lacurile de pe Pământ datorită condițiilor extrem de oxidante care duc la formarea de cristale de mangan în prezența oxigenului.

Descoperirea făcută de Curiosity pe Marte sugerează că, cel mai probabil, condiții similare au existat în Craterul Gale, atunci când era plin cu apă în urmă cu eoni.

Procese mai ample în atmosfera marțiană

„Pe Pământ, astfel de depozite apar tot timpul ca urmare a oxigenului din atmosfera noastră produsă de viața fotosintetică, și de la microbii care ajută la catalizarea reacțiilor de oxid de mangan”, a explicat geochimistul Patrick Gasda de la Los Alamos National Laboratory din SUA.

„Pe Marte, nu avem dovezi de viață, iar mecanismul care produce oxigen în atmosfera antică marțiană nu este clar, astfel că modul în care oxidul de mangan s-a format și s-a concentrat aici este incert. Aceste descoperiri indică procese mai ample care apar în atmosfera marțiană sau apa de suprafață și arată că este nevoie de mai multă cercetare pentru a înțelege oxidarea pe Marte”, a adăugat Gasda.

Oxidul de mangan este comun și abundent aici pe Pământ

Oxidul de mangan este comun și abundent aici pe Pământ, precum și strâns legat de procesele biologice. Este un mineral esențial pentru mai multe procese biologice umane, dar aproape toată viața de pe Terra are nevoie de mangan dintr-un motiv sau altul. Există chiar și bacterii care depind de acest mineral pentru energie, iar prezența lor accelerează procesul de oxidare.

În zilele noastre, nu mai există prea mult oxigen pe Marte, iar cercetătorii nu au găsit dovezi pentru prezența bacteriilor vii, astfel că nu este clar cum de există mangan în rocile sedimentare de acolo.

„Este remarcabil să găsim astfel de elemente pe Marte”

Chiar și așa, rezultatele obținute cu roverul Curiosity sunt promițătoare. „Mediul din lacul Gale, așa cum au dezvăluit rocile antice, oferă o fereastră către un mediu locuibil ce arată surprinzător de similar cu locurile de pe Pământ de astăzi”, a spus omul de știință Nina Lanza de la Los Alamos National Laboratory, potrivit ScienceAlert.

„Mineralele de mangan sunt comune în apele de mică adâncime de pe Pământ și este remarcabil să găsim astfel de elemente pe Marte”, a adăugat Lanza.

Rezultatele echipei de cercetare au fost publicate în Journal of Geophysical Research: Planets.

Sonda europeană Mars Express a observat „păianjeni” pe planeta Marte