Home » Știință » Un studiu a descoperit că sistemele GPS induc în eroare șoferii

Un studiu a descoperit că sistemele GPS induc în eroare șoferii

Publicat: 03.11.2024

Urmărirea oarbă a instrucțiunilor GPS-ului poate duce la situații dificile în trafic. O echipă de cercetare a analizat astfel de incidente în care sistemele GPS induc în eroare șoferii și susține ideea delegării unei responsabilități mai mari către șoferi.

În San Bernardino (California, SUA), de Paște, traficul de vacanță provoacă ambuteiaje pe A13, iar sistemele de navigație redirecționează mașinile către satele din jur, ceea ce împiedică accesul locuitorilor.

La Herisau (Elveția), traseu de drumeție, căutând o stradă rezidențială, mașinile și camioanele de livrare ajung constant pe un drum abrupt de pietriș, închis vehiculelor, necesitând manevre riscante de întoarcere, conform declarațiilor locuitorilor. Sistemele GPS induc în eroare șoferii, iar aceștia le urmează fără a mai verifica indicatoarele rutiere.

Zurich (Elveția), Campionatul Mondial de Ciclism UCI 2024: numeroase închideri și devieri ale drumurilor au dus la haos în trafic, iar poliția locală menționează că o parte din vină o au sugestiile eronate de traseu de pe Google Maps.

Sistemele GPS induc în eroare șoferii

Deși sistemele de navigație GPS sunt utile în viața de zi cu zi, sistemele GPS induc în eroare șoferii, declanșând nemulțumiri. Uneori, acestea direcționează mașinile și camioanele pe drumuri dificile, punându-i în pericol în mod inutil pe toți participanții.

„Aceasta este o tehnologie folosită de peste un miliard de oameni din întreaga lume. De aceea, este important să înțelegem implicațiile sociale”, explică Gian-Luca Savino, cercetător postdoctoral care studiază interacțiunea dintre om și tehnologie sub îndrumarea lui Johannes Schöning.

În lipsa documentației publice, cercetătorii au folosit o altă metodă: au căutat sistematic în baza de date de știri LexisNexis articole de ziar și postări de pe internet despre incidente în care sistemele de navigație au cauzat haos și probleme. Pentru a evita complicațiile de traducere, au analizat doar texte în engleză, care raportau în mare parte evenimente din țări vorbitoare de limbă engleză. Însă, după cum arată exemplele de mai sus, astfel de incidente apar și în Elveția, scrie Tech Xplore.

„O astfel de cercetare îți oferă o imagine clară a modului în care anumite fenomene sunt percepute de societate. În societățile unde aplicațiile de navigație sunt tot mai folosite, ne putem aștepta să vedem mai multe astfel de situații în viitor”, spune Eve Schade, doctorandă și autoare principală a studiului.

Cercetarea a fost publicată în revista PLOS ONE.

Cum este afectat traficul de sistemele GPS?

În total, cercetătorii au identificat nouăzeci de incidente între 2010 și 2023. Echipa a realizat apoi o analiză sistematică a conținutului articolelor pentru a clasifica problemele menționate: jumătate dintre întreruperile de trafic raportate au fost ambuteiaje, în timp ce o treime au fost cauzate de traficul greu de pe drumuri care nu erau proiectate pentru volume de trafic atât de mari.

Încălcarea regulilor de circulație și perturbarea locuitorilor au fost raportate mai rar. În ultimul caz, problemele erau cauzate, de exemplu, de coloane lungi de mașini care blocau ieșirile din parcările private ale rezidenților.

Pericolele de siguranță menționate în articole se refereau la accidente în aproximativ o treime dintre cazuri, dar și la deteriorarea suprafeței drumurilor. „Am fost surprinși de cât de des a fost menționată problema poluării suplimentare a aerului. Acest lucru este relevant pentru siguranță, deoarece poate afecta sănătatea”, observă Savino.

Sistemele GPS induc în eroare șoferii. Cum am putea reduce problema?

Prin studii de acest gen, echipa nu doar că dorește să clasifice problemele percepute de societate, ci și să dezvolte soluții. „Evaluarea a arătat că, în majoritatea cazurilor, obiectivul este doar de a face ajustări la nivel local”, remarcă Savino. De exemplu, străzile rezidențiale au fost închise traficului de tranzit sau s-a interzis întoarcerea în anumite puncte. Unele aplicații le permit și utilizatorilor să raporteze erori.

Cu toate acestea, aceste măsuri nu sunt soluții eficiente pe termen lung, ele doar mută problema în altă parte. „Mașinile dispar dintr-un cartier, dar apar în următorul”, afirmă Savino. Din acest motiv, sunt necesare idei mai sistematice, de exemplu, o adaptare a algoritmilor folosiți de furnizori precum Google Maps. Totuși, echipa propune și o altă abordare care nu deleagă complet responsabilitatea către tehnologie: sistemul le-ar putea oferi utilizatorilor informații suplimentare despre traseele sugerate, permițându-le să facă o alegere.

„Un șofer de camion ar putea, de exemplu, să decidă dacă preferă să traverseze rapid o zonă rezidențială liniștită sau să piardă zece minute în plus într-un ambuteiaj”, spune Schade. În prezent, calcularea traseului de către sistemele de navigație se bazează doar pe reducerea timpului pentru șofer. Aspecte precum impactul asupra mediului sau riscurile de siguranță nu sunt luate în considerare.

„Ar fi de dorit ca oamenii să poată alege în mod voluntar să aibă mai multă grijă”, concluzionează autoarea studiului.

Vă recomandăm să citiți și:

Test de cultură generală. Care este diferența dintre psiholog și psihiatru?

Un startup susține că a realizat comunicarea între oameni care visează

Cum putem să prevenim osteoporoza

Studiu: Persoanele născute fără simțul mirosului respiră diferit

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Un canadian a scăpat cu viață după ce a sărit pe un urs polar ca să-și salveze soția
Un canadian a scăpat cu viață după ce a sărit pe un urs polar ca să-și salveze soția
Tot mai mulți români suferă din cauza lipsei de somn
Tot mai mulți români suferă din cauza lipsei de somn
De ce oul fiert încă este un deliciu culinar greu de egalat?
De ce oul fiert încă este un deliciu culinar greu de egalat?
Gladiatorul din 2024, dovada că percepția față de bărbați este diferită în secolul XXI
Gladiatorul din 2024, dovada că percepția față de bărbați este diferită în secolul XXI
O tăbliță babiloniană ascunde greșeala de geometrie a unui student de acum 4.000 de ani
O tăbliță babiloniană ascunde greșeala de geometrie a unui student de acum 4.000 de ani
Cât ne va costa să rezolvăm problema schimbărilor climatice dacă nu luăm măsuri acum?
Cât ne va costa să rezolvăm problema schimbărilor climatice dacă nu luăm măsuri acum?
Hippias, sofist și polimat grec. Învățatul tuturor științelor
Hippias, sofist și polimat grec. Învățatul tuturor științelor
Laurence Olivier, unul dintre cei mai mari actori ai secolului XX. „Dacă nu aș fi fost actor, cred că aș fi înnebunit”
Laurence Olivier, unul dintre cei mai mari actori ai secolului XX. „Dacă nu aș fi fost actor, cred că aș fi înnebunit”
Robert Redford: „Nu am regrete, am făcut tot ce mi-a stat în putință”. „Problemele pot deveni oportunități atunci când oamenii potriviți se reunesc”
Robert Redford: „Nu am regrete, am făcut tot ce mi-a stat în putință”. „Problemele pot deveni oportunități atunci ...
Proprietarii de locuințe trăiesc mai mult, arată un studiu
Proprietarii de locuințe trăiesc mai mult, arată un studiu
SUPERNANNY IRINA PETREA propune 18 teme de discuție despre cum ne creștem copiii sănătos | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
SUPERNANNY IRINA PETREA propune 18 teme de discuție despre cum ne creștem copiii sănătos | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Benzina cu plumb, responsabilă de zeci de milioane de cazuri de boli psihiatrice
Benzina cu plumb, responsabilă de zeci de milioane de cazuri de boli psihiatrice
Statele Unite ale Americii mai au de așteptat! NASA amână DIN NOU întoarcerea pe Lună
Statele Unite ale Americii mai au de așteptat! NASA amână DIN NOU întoarcerea pe Lună
Test de cultură generală. Locuitorii cărei țări beau apa mereu caldă sau fierbinte?
Test de cultură generală. Locuitorii cărei țări beau apa mereu caldă sau fierbinte?
A fost dezvoltată prima baterie de diamant din lume, alimentată nuclear, cu o durată de viață de 5.700 de ani
A fost dezvoltată prima baterie de diamant din lume, alimentată nuclear, cu o durată de viață de 5.700 de ani
Bitcoin a depășit pentru prima dată pragul de 100.000 de dolari
Bitcoin a depășit pentru prima dată pragul de 100.000 de dolari
Țara în care se fac cele mai multe terapii cu celule stem din lume
Țara în care se fac cele mai multe terapii cu celule stem din lume
Boala de care este posibil să suferi dacă te trezești de mai multe ori pe timpul nopții
Boala de care este posibil să suferi dacă te trezești de mai multe ori pe timpul nopții