Home » Știință » Un studiu a descoperit că sistemele GPS induc în eroare șoferii

Un studiu a descoperit că sistemele GPS induc în eroare șoferii

Publicat: 03.11.2024

Urmărirea oarbă a instrucțiunilor GPS-ului poate duce la situații dificile în trafic. O echipă de cercetare a analizat astfel de incidente în care sistemele GPS induc în eroare șoferii și susține ideea delegării unei responsabilități mai mari către șoferi.

În San Bernardino (California, SUA), de Paște, traficul de vacanță provoacă ambuteiaje pe A13, iar sistemele de navigație redirecționează mașinile către satele din jur, ceea ce împiedică accesul locuitorilor.

La Herisau (Elveția), traseu de drumeție, căutând o stradă rezidențială, mașinile și camioanele de livrare ajung constant pe un drum abrupt de pietriș, închis vehiculelor, necesitând manevre riscante de întoarcere, conform declarațiilor locuitorilor. Sistemele GPS induc în eroare șoferii, iar aceștia le urmează fără a mai verifica indicatoarele rutiere.

Zurich (Elveția), Campionatul Mondial de Ciclism UCI 2024: numeroase închideri și devieri ale drumurilor au dus la haos în trafic, iar poliția locală menționează că o parte din vină o au sugestiile eronate de traseu de pe Google Maps.

Sistemele GPS induc în eroare șoferii

Deși sistemele de navigație GPS sunt utile în viața de zi cu zi, sistemele GPS induc în eroare șoferii, declanșând nemulțumiri. Uneori, acestea direcționează mașinile și camioanele pe drumuri dificile, punându-i în pericol în mod inutil pe toți participanții.

„Aceasta este o tehnologie folosită de peste un miliard de oameni din întreaga lume. De aceea, este important să înțelegem implicațiile sociale”, explică Gian-Luca Savino, cercetător postdoctoral care studiază interacțiunea dintre om și tehnologie sub îndrumarea lui Johannes Schöning.

În lipsa documentației publice, cercetătorii au folosit o altă metodă: au căutat sistematic în baza de date de știri LexisNexis articole de ziar și postări de pe internet despre incidente în care sistemele de navigație au cauzat haos și probleme. Pentru a evita complicațiile de traducere, au analizat doar texte în engleză, care raportau în mare parte evenimente din țări vorbitoare de limbă engleză. Însă, după cum arată exemplele de mai sus, astfel de incidente apar și în Elveția, scrie Tech Xplore.

„O astfel de cercetare îți oferă o imagine clară a modului în care anumite fenomene sunt percepute de societate. În societățile unde aplicațiile de navigație sunt tot mai folosite, ne putem aștepta să vedem mai multe astfel de situații în viitor”, spune Eve Schade, doctorandă și autoare principală a studiului.

Cercetarea a fost publicată în revista PLOS ONE.

Cum este afectat traficul de sistemele GPS?

În total, cercetătorii au identificat nouăzeci de incidente între 2010 și 2023. Echipa a realizat apoi o analiză sistematică a conținutului articolelor pentru a clasifica problemele menționate: jumătate dintre întreruperile de trafic raportate au fost ambuteiaje, în timp ce o treime au fost cauzate de traficul greu de pe drumuri care nu erau proiectate pentru volume de trafic atât de mari.

Încălcarea regulilor de circulație și perturbarea locuitorilor au fost raportate mai rar. În ultimul caz, problemele erau cauzate, de exemplu, de coloane lungi de mașini care blocau ieșirile din parcările private ale rezidenților.

Pericolele de siguranță menționate în articole se refereau la accidente în aproximativ o treime dintre cazuri, dar și la deteriorarea suprafeței drumurilor. „Am fost surprinși de cât de des a fost menționată problema poluării suplimentare a aerului. Acest lucru este relevant pentru siguranță, deoarece poate afecta sănătatea”, observă Savino.

Sistemele GPS induc în eroare șoferii. Cum am putea reduce problema?

Prin studii de acest gen, echipa nu doar că dorește să clasifice problemele percepute de societate, ci și să dezvolte soluții. „Evaluarea a arătat că, în majoritatea cazurilor, obiectivul este doar de a face ajustări la nivel local”, remarcă Savino. De exemplu, străzile rezidențiale au fost închise traficului de tranzit sau s-a interzis întoarcerea în anumite puncte. Unele aplicații le permit și utilizatorilor să raporteze erori.

Cu toate acestea, aceste măsuri nu sunt soluții eficiente pe termen lung, ele doar mută problema în altă parte. „Mașinile dispar dintr-un cartier, dar apar în următorul”, afirmă Savino. Din acest motiv, sunt necesare idei mai sistematice, de exemplu, o adaptare a algoritmilor folosiți de furnizori precum Google Maps. Totuși, echipa propune și o altă abordare care nu deleagă complet responsabilitatea către tehnologie: sistemul le-ar putea oferi utilizatorilor informații suplimentare despre traseele sugerate, permițându-le să facă o alegere.

„Un șofer de camion ar putea, de exemplu, să decidă dacă preferă să traverseze rapid o zonă rezidențială liniștită sau să piardă zece minute în plus într-un ambuteiaj”, spune Schade. În prezent, calcularea traseului de către sistemele de navigație se bazează doar pe reducerea timpului pentru șofer. Aspecte precum impactul asupra mediului sau riscurile de siguranță nu sunt luate în considerare.

„Ar fi de dorit ca oamenii să poată alege în mod voluntar să aibă mai multă grijă”, concluzionează autoarea studiului.

Vă recomandăm să citiți și:

Test de cultură generală. Care este diferența dintre psiholog și psihiatru?

Un startup susține că a realizat comunicarea între oameni care visează

Cum putem să prevenim osteoporoza

Studiu: Persoanele născute fără simțul mirosului respiră diferit

Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș
Ștefan Trepăduș este blogger începând cu anul 2009, având experiență și în domeniile publicitate și jurnalism. Este pasionat de marketing și de tehnologie, dar cel mai mult îi place să știe lucruri, motiv pentru care a fost atras de Descopera.ro. citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Program open-source de la Microsoft pentru integrarea chatboților pe site-urile web
Program open-source de la Microsoft pentru integrarea chatboților pe site-urile web
Cum a murit de fapt marele poet Mihai Eminescu? „A fost un tratament administrat greșit”
Cum a murit de fapt marele poet Mihai Eminescu? „A fost un tratament administrat greșit”
Ralph Lauren, al doilea cel mai bogat fashion designer din lume. Are o avere de peste 8 miliarde de dolari
Ralph Lauren, al doilea cel mai bogat fashion designer din lume. Are o avere de peste 8 miliarde de dolari
Giorgio Armani, cel mai bogat creator de modă din lume
Giorgio Armani, cel mai bogat creator de modă din lume
Oamenii de știință au modificat structura moleculară a LSD-ului și au creat un nou medicament pentru creier
Oamenii de știință au modificat structura moleculară a LSD-ului și au creat un nou medicament pentru creier
Alin Comșa, declarație teribilă despre finalul lui Mihai Eminescu: „N-avea ce mânca!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Alin Comșa, declarație teribilă despre finalul lui Mihai Eminescu: „N-avea ce mânca!” | ALTCEVA CU ADRIAN ARTENE
Reîntoarcerea la clasic –  De ce ceasurile bărbătești mecanice revin puternic în tendințe (P)
Reîntoarcerea la clasic – De ce ceasurile bărbătești mecanice revin puternic în tendințe (P)
Test de cultură generală. Ce salariu au astronauții?
Test de cultură generală. Ce salariu au astronauții?
Lansare eșuată pentru agenția spațială indiană
Lansare eșuată pentru agenția spațială indiană
Estonia va continua să verifice navele din „flota-fantomă” a Rusiei, a transmis premierul țării
Estonia va continua să verifice navele din „flota-fantomă” a Rusiei, a transmis premierul țării
Fostul președinte american Joe Biden, diagnosticat cu o „formă agresivă” de cancer
Fostul președinte american Joe Biden, diagnosticat cu o „formă agresivă” de cancer
Au trecut 63 de ani de când Marilyn Monroe i-a cântat „Happy birthday mr. President” lui Kennedy
Au trecut 63 de ani de când Marilyn Monroe i-a cântat „Happy birthday mr. President” lui Kennedy
Nicușor Dan, ales președintele României. Cine va fi noul primar al Bucureștiului?
Nicușor Dan, ales președintele României. Cine va fi noul primar al Bucureștiului?
Scandal în Japonia după ce ministrul Agriculturii a spus că nu a fost niciodată „nevoit să cumpere orez”
Scandal în Japonia după ce ministrul Agriculturii a spus că nu a fost niciodată „nevoit să cumpere orez”
Fenomen cosmic misterios în Calea Lactee. Ce au văzut astronomii?
Fenomen cosmic misterios în Calea Lactee. Ce au văzut astronomii?
Erupție spectaculoasă! Un vulcan din Indonezia a aruncat cenușă la peste 1 kilometru înălțime
Erupție spectaculoasă! Un vulcan din Indonezia a aruncat cenușă la peste 1 kilometru înălțime
Cum creează păsările flamingo „tornade” subacvatice pentru a-și prinde prada
Cum creează păsările flamingo „tornade” subacvatice pentru a-și prinde prada
Cercetătorii au urmărit, în timp real, formarea inimii într-un embrion viu
Cercetătorii au urmărit, în timp real, formarea inimii într-un embrion viu