Avioanele comerciale îi expun pe pasageri la gaze neurotoxice. Un număr tot mai mare de pasageri ai companiilor aeriene comerciale, dar și membri ai echipajului de zbor, sunt expuși unor vapori toxici în timpul curselor aeriene, expunere care poate duce la leziuni cerebrale traumatice asemănătoare cu cele provocate de contuziile mortale suferite de jucătorii profesioniști de fotbal american.
Avioanele comerciale îi expun pe pasageri la gaze neurotoxice. Potrivit Wall Street Journal, astfel de incidente au determinat aterizări de urgență, iar pasagerii afectați au ajuns la spital. Chiar și piloții au raportat probleme de reacție și de vedere în urma inhalării de gaze periculoase.
Cauza este cunoscută de mult timp de către marii producători de aeronave, precum Airbus și Boeing: defecțiuni prin care uleiul și lichidul hidraulic se scurg în motoare și sunt vaporizate la temperaturi extreme. Rezultatul este un amestec de neurotoxine, monoxid de carbon și alte substanțe chimice nocive, scrie Futurism.
Mai grav, potrivit WSJ, companiile reduc costurile și minimizează riscurile asupra sănătății, făcând lobby împotriva măsurilor de siguranță care ar putea rezolva problema. Fenomenul afectează majoritatea avioanelor comerciale, unde aerul proaspăt este „extras” prin motoare și trimis în cabină după ce este comprimat și încălzit. Însă etanșările uzate îi pot permite uleiului să se amestece cu aerul și să fie inhalat de pasageri și echipaj.
Un caz raportat în februarie a arătat gravitatea situației: fum ieșea prin guri de ventilație, pasagerii fiind sfătuiți să respire prin haine, iar avionul a fost întors de urgență la Atlanta. Inspecțiile au arătat că rezervorul de ulei al unuia dintre motoare vaporizase în cabină.
Deși Administrația Federală a Aviației (FAA) susține pe site-ul său că incidentele sunt „rare”, numai în SUA s-au înregistrat anul trecut 330 de cazuri. Investigația WSJ a descoperit însă de peste două ori mai multe incidente, numărul real fiind probabil chiar mai mare, din cauza raportărilor incomplete. Printre cele mai afectate aeronave se află familia Airbus A320.
Efectele asupra sănătății sunt puțin înțelese. Însoțitoarea de bord Florence Chesson, care a inhalat vapori toxici într-un zbor spre Puerto Rico, a declarat că s-a ales cu migrene, aritmii cardiace și sensibilitate la lumină. Medicul Robert Harrison, specializat în medicina muncii, a tratat peste 100 de membri ai echipajelor și a constatat afectări ale sistemului nervos central.
Deși Organizația Națiunilor Unite (ONU) a recunoscut oficial problema acum zece ani, marii producători nu au introdus schimbări majore. Totuși, Boeing 787 Dreamliner are un sistem de circulație a aerului care elimină complet riscul. Însă, potrivit unor emailuri obținute de WSJ, chiar și atunci compania a evitat să promoveze intens această inovație, de teamă să nu atragă atenția asupra calității slabe a aerului în avioanele mai vechi.
În prezent, un proiect de lege bipartizan din Congres cere instalarea de filtre speciale și eliminarea treptată a sistemului de „bleed air”, dar anterior o inițiativă similară a fost blocată sub presiunea industriei.
Ce muzică trebuie să asculți ca să scapi de răul de mișcare?
Ceva ciudat se întâmplă cu visele atunci când renunți la cafea