Prima pagină D:News

Secretul ketaminei

09.01.2010 | ● Vizualizări: 218
Secretul ketaminei     halucinogen, antidepresiv, depresie, neuroni, sinapse + zoom
Galerie foto (1)

Din anestezic de uz veterinar si halucinogen puternic, ketamina a devenit acum antidepresivul miraculos. Mecanismul de actiune al substantei impotriva depresiei a fost dezvaluit intr-un articol aparut in revista Science.

Potrivit cercetatorilor de la Yale University, autoriistudiului, aceasta molecula actioneaza asupra proceselor molecularecare duc la formarea rapida de noi sinapse intre neuronii dincortexul profrontal, restaurandu-le probabil pe cele deteriorate destresul cronic. Iata de ce ketamina, cunoscuta si sub numele de"Special K", functioneaza in cazurile de depresie rezistente la terapiiletraditionale.

Echipa de cercetatorii americani, condusa de Ronald Duman, astudiat efectul administrarii unor doze mici de ketamina la un grupde cobai afectati de o forma grava de depresie, si care nu raspundeaula tratamentul cu antidepresive. Ketamina insa, s-a demonstrateficace, reducand cu 70% simptomele depresiei la animale.

Lucrul cel mai important potrivit cercetatorilor este insa casubstanta si-a facut efectul in doar cateva ore, in loc desaptamani, cum se intampla in cazul tratamentelor cu medicamentetraditionale. Impresionati, Duman si colegii lui au incercat apoisa identifice "harta" efectelor moleculare in cortexul prefrontalal soarecilor. Astfel s-a descoperit ca substanta actioneazaformand noi sinapse intre neuronii din aceasta arie cerebrala."Cascada de reactii declansata de ketamina este fundamentala.Intelegerea completa a mecanismului aflat in spatele actiunii ei vapermite identificarea de noi tinte pentru medicamente", a explicatGeorge Aghajanina, unul dintre cercetatori.
Sursa: Galileo