Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cum se formează norii? – VIDEO

Cum se formează norii? – VIDEO

Publicat: 23.04.2015
Îi vedem în fiecare zi pe cer, par pufoşi şi uşori îndepărtându-se la orizont. De fapt, norii sunt mult mai complecşi şi mai greoi decât am crede.

Un nor cumulus, care are un contur bine determinat, un aspect de vată şi o culoare alb-strălucitoare, cântăreşte sute de tone şi eliberează echivalentul de energie al exploziei a 270 de tone de TNT.

Cum ajung valorii de apă să formeze norii? Totul începe cu energia solară care produce vaporizarea apei din oceane, plante şi sol şi rupe legăturile care leagă moleculele de apă unele de celelalte. Aceste molecule de apă evaporate sunt, de fapt, mai uşoare decât aerul uscat din jurul lor, având în vedere că doi atomi de hitrogen şi unul de oxigen sunt mai uşori decât doi atomi de nitrogen sau doi atomi de oxigen, cei care formează restul atmosferei.

„Bucăţi” plutioare de aer umed încep să se ridice. În acest timp aerul greu din jurul lor le împinge în jos şi închide vaporii de apă într-un mic balon de gaz care se ridică. Acest gaz continuă să se ridice extinzându-se cu cât presiunea coboară în jurul lui până când ajunge în cele din urmă la o altitudine unde este destul de frig încât vaporii de apă condensează formând ceea ce pare din depărtare a fi începutul unui nor subţire.

Norul continuă să crească şi cu timpul începe să arate pufos, asemenea vatei. În acelaşi timp, el eliberează energie pe care a absorbit-o de la Soare.