Home » Știință » A fost atinsă cea mai mare viteză de rotaţie în vid: 60 de milioane de rotaţii pe minut

Publicat: 26.07.2018
Cercetătorii au creat, recent, un rotor la nanoscală pe care au reuşit să-l facă să leviteze în vid. Experimentul i-ar putea ajuta pe spcialişti să observe modul în care anumite substanţe se comportă în condiţii extreme, dar şi cum se manifestă fricţiunea în vid.

Tongcang LI, profesor de fizică şi astronomie din cadrul Universităţii Purdue şi echipa sa, au utilizat sfere din siliciu lipite între ele, fiecare având o dimensiune de 320 de nanometri lungime şi aproximativ 170 de nanometri.

Eclipsa totală de Lună din 27 iulie. Tot ce trebuie să ştii despre cea mai îndelungată eclipsă din acest secol

Conform Live Science, în ultimii zeci de ani cercetătorii au testat limite şi au doborât recorduri privind modurile în care pot face obiectele să ajungă la viteze incredibile. În 2008, un motor de mărimea unei cutii de chibrituri putea ajunge la 1 milion de rotaţii pe minut. Apoi, în 2010, cercetătorii au atins un nou record când au făcut o bucată de grafen să ajungă la 60 de milioane de rotaţii pe minut.

Trei ani mai târziu, recordul a fost doborât de către o sferă microscopică ce măsura aproape 4 micrometri, o zecime din grosimea unui fir de păr, ce a putut ajunge la 600 de milioane de rotaţii de minut. ,

Credit: Tongcang Li/Purdue University

În cadrul studiului recent, specialiştii au utilzat lumina laser pentru a manevra micile obiecte. Acestea au fost bambordate cu lumină polarizată ce se produce atunci când câmpul electric produs de lumină are o magnitudine constantă. Lumina polarizată forţează rotorul să se învârtă. În absenţa moleculelor de aer, micile sfere au reuşit să ajungă la rotaţii de 60 de milioane de rotaţii pe minut, ceea ce trece peste capacităţile considerate de specialişti anterior.