Home » Știință » Un studiu amplu dezvăluie modul în care dieta mediteraneană ar putea afecta creierul

Un studiu amplu dezvăluie modul în care dieta mediteraneană ar putea afecta creierul

Publicat: 03.12.2023

Declinul cognitiv este mai puțin probabil la cei care urmează o dietă mediteraneană, potrivit unui studiu francez efectuat pe 840 de persoane cu vârsta de 65 de ani și peste.

Demența, cum ar fi boala Alzheimer și alte afecțiuni neurodegenerative, debutează adesea cu un declin cognitiv, care reprezintă o pierdere lentă a abilităților mentale.

Cercetările sugerează că obiceiurile alimentare, în special dieta mediteraneană, pot ajuta la protejarea împotriva acestei pierderi.

Inspirată de alimentele consumate în mod tradițional în regiuni precum Creta, Italia și sudul Spaniei, dieta mediteraneană acordă prioritate consumului de fructe și legume, cereale neprocesate, o parte din pește și brânză și ulei de măsline.

Un impuls pentru sănătatea creierului

Dovezile indică o serie de beneficii cu un astfel de amestec de alimente, inclusiv – potențial – un impuls pentru sănătatea creierului nostru.

Studiile au asociat anumiți biomarkeri cu sănătatea cognitivă, așa că un grup internațional de cercetători a adoptat această abordare, pe care o propun ca fiind o modalitate mai precisă de a măsura expunerea alimentară și relația acesteia cu rezultatele în materie de sănătate.

Un impuls pentru sănătatea creierului nostru

,,Am constatat că aderența la dieta mediteraneană evaluată printr-un panel de biomarkeri alimentari este invers asociată cu declinul cognitiv pe termen lung la persoanele în vârstă”, spune primul autor Alba Tor-Roca, nutriționist și cercetător în domeniul sănătății publice la Universitatea din Barcelona.

Tor-Roca și colegii săi au aprofundat asocierea dintre dieta mediteraneană și declinul cognitiv la adulții în vârstă prin intermediul unei analize amănunțite a datelor, colectate pe parcursul a 12 ani.

Pentru a crea scorul metabolomic al dietei mediteraneene (MDMS) a fost utilizată o scală de 14 puncte. Acest scor se bazează pe doi posibili biomarkeri metabolomici dietetici pentru șapte părți importante ale dietei mediteraneene: legume, fructe, cereale, produse lactate, pește și grăsimi.

Metabolomica este studiul moleculelor mici numite metaboliți, care sunt produse ale proceselor celulare. Nivelurile acestora se pot modifica ca răspuns la boli, la regimul alimentar și la alți factori de mediu, scrie ScienceAlert.

Oamenii de știință pot afla informații despre sănătatea noastră și pot găsi posibili biomarkeri ai bolilor prin măsurarea nivelurilor de metaboliți dintr-o probă.

O asociere între dieta mediteraneană și declinul cognitiv

,,În cadrul studiului, a fost conceput un indice metabolomic dietetic – pe baza biomarkerilor obținuți din serul participanților – pe grupele de alimente care fac parte din dieta mediteraneană”, spune Cristina Andrés-Lacueva, cercetător în domeniul nutriției și al alimentației de la Universitatea din Barcelona. ,,Odată ce acest indice este cunoscut, se evaluează asocierea sa cu deteriorarea cognitivă.”

Nivelurile unor substanțe specifice, inclusiv grăsimi saturate și nesaturate, polifenoli produși de bacteriile intestinale și alte substanțe chimice vegetale, au fost măsurate din probele de sânge ale participanților colectate la începutul studiului. Pe parcursul a doisprezece ani, participanților li s-au administrat cinci teste neuropsihologice pentru a determina capacitatea sau deficiența lor cognitivă.

Cercetătorii au descoperit o asociere protectoare între dieta mediteraneană și declinul cognitiv la persoanele în vârstă, pe baza scorurilor și a biomarkerilor serici. Indivizii care au aderat mai îndeaproape la dieta mediteraneană au demonstrat un declin cognitiv semnificativ mai lent în comparație cu cei cu niveluri de aderență mai scăzute.

Efectele nutriționale asupra sănătății sunt întotdeauna complexe, dar, în general, constatările întăresc ideea că modelele alimentare pot juca un rol în menținerea sănătății creierului și în reducerea riscului de deteriorare cognitivă pe măsură ce îmbătrânim.

Studiul a fost publicat în Molecular Nutrition and Food Research.

Vă recomandăm să mai citiți și:

Dieta mediteraneană ar putea întineri creierul cu până la 9 luni

Dieta mediteraneană poate reduce riscul de demență

Cum dieta mediteraneană ar putea combate disfuncția erectilă

Un nou tip de dietă mediteraneană poate reduce considerabil boala ficatului gras non-alcoolic

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Manuscrisele vechi ascund un secret care nu este scris în cerneală, relevă noi cercetări
Manuscrisele vechi ascund un secret care nu este scris în cerneală, relevă noi cercetări
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare