Home » Cultură » Artemisia Gentileschi, pictorița feministă care l-a întrecut pe Caravaggio

Artemisia Gentileschi, pictorița feministă care l-a întrecut pe Caravaggio

Artemisia Gentileschi, pictorița feministă care l-a întrecut pe Caravaggio
Sursa foto: Profimedia
Publicat: 20.09.2025

În 2008, criticul de artă britanic Brian Sewell a stârnit indignare cu o declarație legată de statutul sexului frumos în istoria universală a artei: „Nu a existat niciodată o mare femeie artist”. Afirmația sa, impregnată în secole de prejudecăți patriarhale, aproape că a șters moștenirea Artemisiei Gentileschi (1593 – 1653), o pictoriță italiană din secolul al XVII-lea ale cărei lucrări rivalizau cu cele ale lui Caravaggio. Uitate timp de 300 de ani, reprezentările rezilienței și răzbunării ale lui Gentileschi valorează acum milioane de dolari la licitații.

Artemisia Gentileschi a văzut lumina zilei în Roma anului 1593, într-o familie de artiști. Tatăl ei, Orazio Gentileschi, era un pictor apreciat și apropiat de Caravaggio, maestrul luminilor și al umbrelor. De la 12 ani, Artemisia a învățat să prelucreze culori în atelierul părintesc, dar pregătirea formală era interzisă – femeile nu aveau acces la academii. Recunoscându-i talentul excepțional, Orazio i-a aranjat lecții cu Agostino Tassi, un colaborator. În schimb, Tassi i-a oferit o experiență care a traumatizat-o. La 17 ani, Artemisia a fost violată de mentorul în care tatăl ei avea încredere. Însă abaterea aceasta nu a fost doar o cicatrice personală, ci și scânteia care a aprins flacăra artei ei revoltate.

Transcrierile procesului din 1612 au supraviețuit, detaliind constrângerea lui Tassi și acțiunea lui Orazio pentru a restabili onoarea familiei. Artemisia a fost supusă unor examene ginecologice invazive și umilitoare menite să îi valideze afirmațiile. Tassi a fost condamnat, dar nu a fost niciodată pedepsit. Câteva luni mai târziu, Artemisia Gentileschi a pictat Suzana și bătrânii, o scenă biblică reinterpretată prin prisma violenței.

Spre deosebire de contemporanii bărbați care au erotizat îmbăierea Suzanei, Gentileschi a portretizat-o retrăgându-se, cu mâinile ridicate în semn de sfidare, în timp ce doi bătrâni lascivi îi invadează spațiul. Aceasta a fost prima operă de artă cunoscută care descrie hărțuirea sexuală din perspectiva victimei.

Opera lui Gentileschi este adesea comparată cu aceea a lui Caravaggio, rebelul baroc cunoscut pentru clar-obscur și realismul dur. Însă, în timp ce adepții lui Caravaggio i-au imitat stilul, Gentileschi l-a extins. Utilizarea de către ea a tenebrismului – contrastele dramatice de lumină și umbră – a fost mai îndrăzneață, iar profunzimea ei emoțională a fost crudă și necruțătoare. În tabloul Judith decapitându-l pe Holofernes (1612-13), sângele țâșnește în timp ce Judith și servitoarea ei îl imobilizează pe generalul asirian, cu fețele schimonosite de efort. Scena nu este eroism igienizat; este un act de supraviețuire. Istoricul de artă Sheila Barker notează: „Judith a lui Caravaggio pare ezitantă. Cea a Artemisei este furioasă”.

Mult timp, criticii de artă i-au respins lucrările, considerându-le derivate, un termen care în jargonul artistic însemna „copii fără originalitate” ori „simple imitații ale lui Caravaggio”. Acuzația era însă profund nedreaptă. Da, Artemisia a preluat de la maestru contrastul dramatic dintre lumină și umbră, dar a transformat acest stil într-o armă feministă. În timp ce tablourile lui Caravaggio glorificau bărbați ca eroi sau martiri, ea a plasat femei obișnuite – violate, furioase, răzbunătoare – în centrul compozițiilor sale. Mai mult, a perfecționat tehnici revoluționare: folosea oglinzi pentru a proiecta siluetele modelelor pe pânză (un precursor al fotografiei) și stratifica vopseaua pentru a reda transparența pielii. Ceea ce bărbații numeau derivat era, de fapt, o deconstrucție curajoasă a canonului masculin.

În 1616, Artemisia a intrat în istorie ca prima femeie admisă la prestigioasa Accademia delle Arti del Disegno din Florența. Dar recunoașterea oficială nu i-a asigurat drepturile. Comisioanele – comenzi plătite de biserici, nobili sau instituții – erau adesea atribuite public mentorilor ei bărbați, inclusiv tatălui său, Orazio Gentileschi. De ce? Patronii, reticenți să angajeze o femeie, preferau să considere că lucrările erau „supervizate” sau „corectate” de un bărbat. Un exemplu notoriu este Madona cu Pruncul (1616), comandată de Casa Medici: contractul menționa că pânza era „a lui Orazio”, deși stilul dramatic și semnătura ARTEMITIA dovedesc faptul că ea era autoarea. Astfel, Artemisia nu era plătită pentru talent, ci pentru muncă neînsemnată – o practică care i-a limitat cariera și i-a furat recunoașterea.

Scrisorile personale dezvăluie că artista era o negociatoare abilă care cerea un salariu egal. În timp ce bărbații se bazau pe patroni bogați, ea a cultivat o clientelă transnațională, printre care Filip al IV-lea al Spaniei și familia Medici. În Napoli, a co-fondat un atelier cu bărbați – o anomalie, spuneau unii – și a fost mentor al tinerelor artiste. Până în secolul al XVIII-lea, Artemisia a fost ștearsă din arhive, picturile ei fiind atribuite în mod eronat, așa cum deja am menționat, lui Orazio sau Caravaggio.

Opera lui Gentileschi a plasat femeile nu în rolul pasiv al muzelor, ci al protagonistelor care își scriu propria poveste. În Lucretia (1623–25), sinuciderea nobilei romane după viol nu este un act de disperare, ci un ultim gest de autonomie. Cu pumnul strâns în jurul pumnalului și privirea fixă, Lucretia lui Artemisia nu se victimizează – ci alege să-și reclame demnitatea, transformând o tragedie într-un manifest împotriva violenței patriarhale. Tabloul respinge narațiunea tradițională („moartea ca pedeapsă pentru rușinea adusă familiei”) și o înlocuiește cu o afirmație feministă: corpul meu, alegerea mea. Acestea erau oglinzile realității Artemisei.

Renașterea lui Gentileschi a început în 1916, când savantul Roberto Longhi i-a reatribuit timid Judith, numind-o „singura femeie din Italia care a înțeles pictura”.

Dar a fost nevoie de cercetătoarele feministe din anii 1970 pentru a demonta miturile care o șterseseră pe Artemisia din istorie. În eseul său revoluționar De ce nu au existat femei artiste mărețe? (1971), Linda Nochlin a respins ideea că lipsa „geniilor feminine” ar fi cauzată de talentul inferior. Ea a evidențiat, în schimb, barierele instituționale care au funcționat ca un sistem de excluziune ce decidea cine are voie să intre în „clubul” artiștilor canonici. Aceste bariere includeau interzicerea accesului femeilor la academii (până în sec. XIX, studiul anatomiei prin desen după model viu era considerat imoral pentru femei). Rescrierea istoriei – operele femeilor erau atribuite bărbaților sau clasificate ca artă decorativă (ex: flori, portrete de familie). Cultul geniului masculin: ideea că măreția artistică necesită o „mână puternică” și „viziune grandioasă” – calități asociate exclusiv bărbaților.

Nochlin a dovedit că Artemisia Gentileschi nu a fost o excepție, ci o victimă a acestui sistem. Chiar și când reușeau să creeze capodopere, femeile erau șterse din istorie de gardienii canoanelor – critici, istorici și instituții care decideau cine merită amintit.

Biografia din 1989 a lui Mary Garrard a reconstituit viața Artemisei prin înregistrări judiciare și scrisori, prezentând-o nu ca o victimă, ci ca o virtuoză.

Expozițiile de la Metropolitan Museum (2020) și de la National Gallery din Londra (2023) au doborât recordurile de participare. În 2022, Lucretia s-a vândut cu 4,1 milioane de dolari la Christie’s.

Observația lui Sewell din 2008 scoate în evidență o realitate tristă: femeile au fost ignorate sistematic în istoria artei. Un studiu din 2019 arată că 87% din operele expuse în marile muzee americane sunt realizate de bărbați, iar în galerii, lucrările femeilor se vând cu 42% mai puțin. Ștergerea lui Artemisia Gentileschi nu a fost o greșeală izolată, ci un fenomen sistemic. „Canonul a fost curatoriat de bărbați care au confundat măreția cu masculinitatea”, explică istoricul de artă Letizia Treves. „Artemisia a amenințat această narațiune.”

Astăzi, impactul ei este de necontestat. Artiști contemporani precum Jenny Saville o menționează ca pe o sursă de inspirație, iar specialiștii în drept discută procesul ei pentru a înțelege modul în care sunt documentate traumele. În 2020, Palazzo Braschi din Roma a organizat expoziția Artemisia: Curaj și pasiune, legând picturile sale de poveștile supraviețuitorilor. Curatorul Francesca Baldassari observa: „Ea vorbește tuturor celor care au luptat pentru a fi auziți.” Și, pentru fiecare Sewell care afirmă că femeile au fost absente de la măreție, există o Artemisia ascunsă în arhivele istoriei, gata să fie redescoperită.

Surse:

https://www.nationalgallery.org.uk/artists/artemisia-gentileschi

https://www.britannica.com/biography/Artemisia-Gentileschi

https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/oct/05/artemisia-gentileshi-painter-beyond-caravaggio

https://www.newyorker.com/magazine/2020/10/05/a-fuller-picture-of-artemisia-gentileschi

Vă mai recomandăm să citiți și:

David Lynch, regizor dar și pictor, designer de mobilier și susținător al meditației transcedentale

Inteligența Artificială a detectat un semnal neobișnuit în opera unui mare pictor al Renașterii

René Magritte, pictorul pălăriilor, pipelor și al chipurilor acoperite. „Nu este intenția mea de a crea ceva inteligibil”

Hristos Mort în viziunea pictorului Andrea Mantegna. O capodoperă a realismului și controversei

Roxana Ioana Ancuța
Roxana Ioana Ancuța
Roxana-Ioana Ancuța este jurnalist cu o experiență de aproape 15 ani în presa scrisă. Absolventă a facultății Școala Superioară de Jurnalistică și având un master în Comunicare și Relații Publice, îi place foarte mult să scrie, aceasta fiind nu doar o profesie, ci un mod de a fi ea ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Pentru prima dată în istorie, 8 nave spațiale sunt andocate la Stația Spațială Internațională
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit
Surpriză: Untura de porc, mai sănătoasă decât uleiul pentru prăjit